Leestijd: ca. 4 minuten

Wil jij Google Zoeken efficiënter gebruiken en supersnel de gewenste zoekresultaten krijgen? Hier zijn 7 Google-zoektips en trucs om te zoeken als een pro.

1: Exact zoeken

Als je een zoekterm tussen aanhalingstekens plaatst, dan zoekt Google op het Internet naar pagina’s met exact dezelfde woordencombinatie. Bijvoorbeeld “betrouwbaar antivirus programma’’. Op deze manier krijg je alleen de zoekresultaten te zien waarbij de woorden tussen de aanhalingstekens precies in dezelfde volgorde voorkomen.

2: Genegeerde woorden

Je hoeft geen hoofdletters te gebruiken in zoekopdrachten. Google negeert ze. Tik dus gerust alles in kleine letters in. Interpunctie is ook niet nodig, dus punten en komma’s en dergelijke laat je gewoon achterwege. Woorden die Google niet relevant vindt voor het zoeken, worden automatisch weggelaten. Denk aan woordjes zoals ‘de’ en ‘en’ en ‘van’. Zijn woorden juist wel belangrijk voor jouw zoekactie, zet die zoektermen dan tussen aanhalingstekens. Google weet dan dat ze belangrijk zijn. Zoek je bijvoorbeeld op willem de oranje, dan vind je een wagonlading aan informatie over Willem van Oranje. Het woord ‘de’ is genegeerd en Willem van Oranje blijkt net wat bekender te zijn dan Willem de Oranje. Dit los je op door in plaats daarvan te zoeken op “willem de oranje”.

3: Sluit websites of zoektermen uit

Soms wil je bepaalde zoektermen of websites uitsluiten in je zoekresultaten. Gebruik dan het min- teken (-). Wil je bijvoorbeeld een laptop kopen, maar liever niet via marktplaats.nl? Dan kun je het volgende invullen bij het zoeken: laptop kopen –marktplaats.nl. Je krijgt nu verschillende zoekresultaten te zien waar je een laptop kunt kopen en marktplaats zit er dan niet tussen. Deze functie werkt ook met woorden. Als je bijvoorbeeld naar de snelheid van een Jaguar wilt zoeken, maar daarmee het dier bedoeld en niet de auto is de zoekterm jaguar snelheid -auto

4: Specifieker zoeken met Around()

Met het zoekcommando ‘Around’ kan je woorden of namen zoeken die op een website in elkaars nabijheid staan. Wil je bijvoorbeeld op zoek naar een hotel in Spanje, dan kun je de zoektermen “hotel” en “Spanje” intypen in Google. De kans is echter groot dat je dan veel artikelen krijgt waar beide woorden in voorkomen, maar die niets met elkaar te maken hebben. Zoek je echter naar hotel AROUND(3) Spanje dan vind je alleen zoekresultaten waarbij het woord hotel maximaal 3 woorden verwijderd is van het woord Spanje. Het getal tussen de haakjes is het maximale aantal woorden dat tussen de zoektermen aanwezig mag zijn.

5: Bestanden zoeken

In plaats van te zoeken naar websites, kan je ook op zoek gaan naar bestanden die ergens op een website staan. Je maakt dan gebruik van de opdracht filetype. Als je bijvoorbeeld geïnteresseerd bent in cijfermateriaal over de bevolkingsgroei, gebruik dan de zoekopdracht bevolkingsgroei filetype:xlsx. Je krijgt nu alleen spreadsheets met informatie over de bevolkingsgroei als zoekresultaat. Op deze manier kan je ook zoeken naar presentaties (pptx) of documenten (docx of pdf)

6: Zoeken in websites zonder zoekfunctie

Sommige websites hebben geen eigen zoekfunctie. Wil je deze sites toch doorzoeken op een bepaalde zoekterm, dan kun je de site:-functie gebruiken. Wil je bijvoorbeeld binnen de Trivision-site zoeken naar artikelen over Backup, dan noteer je dit als volgt in je zoekterm: backup site:trivision.nl. Je krijgt dan alle pagina’s over on- en offline backup te zien.

7: Hulpjes

Google kent een aantal ingebouwde functies die het zoeken makkelijker maken. Typ een zoekterm in en klik op ‘Google zoeken’ of druk op Enter. Maak daarna een keuze uit de beschikbare knoppen onder de zoekbalk. Je hebt onder andere de keuze uit Shopping, Afbeeldingen, Nieuws, Video’s en onder ‘Meer’ vind je nog meer opties. Wil je nóg geavanceerder zoeken, gebruik dan het invulformulier ‘Geavanceerd zoeken’ om een nog beter zoekresultaat te krijgen.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.