Leestijd: ca. 4 minuten

Vorige week kondigde Mark Zuckerberg het nieuwe design van Facebook aan. Met veel bombarie, want dat hoort er toch een beetje bij wanneer je het grootste sociale netwerk ter wereld bent. Ik vind het altijd interessant om te zien waarom ze het doen en hoe het nieuwe ontwerp ontvangen wordt. Tijdens de presentatie zei Zuckerberg iets wat ik interessant vond. Hij sprak de volgende ambitie uit;

“We want to give people the best personalized newspaper in the world.”

Om meerdere redenen vind ik dit een interessante uitspraak. Ten eerste, Facebook staat nu niet bepaald bekend om zijn nieuwswaarde. Nieuwtjes verspreiden zich via Twitter en niet zozeer via Facebook. Facebook is een stream met updates van je vrienden en bekenden, gecombineerd met een steeds groter aandeel van advertenties. In mijn ogen heeft het dan ook meer weg van een persoonlijk magazine als van een krant. Ten tweede, het lijkt nogal een ommekeer om van een sociaal netwerk te groeien naar een persoonlijke krant. Nu begrijp ik dat je het een en ander met een korreltje zout moet nemen, maar sociaal is duidelijk anders dan nieuws.

Terug naar de basis, Facebook redesign. Wat is er dan allemaal veranderd? Ik zet de belangrijkste zaken hieronder op een rijtje:

1. Newsfeed

Het eerste wat opvalt, is de newsfeed. Deze is overzichtelijker, grotere foto’s en een cleaner design. Je zou kunnen zeggen dat het wat meer lijkt op Google+. Of dat in het geval van Facebook een compliment is, laat ik even in het midden.

De zijbalk waar je de icoontjes ziet staan is uitschuifbaar en geldt als de primaire navigatiebalk voor je Facebook bestaan.

Het blok rechtsboven geeft je de mogelijkheid om je newsfeed te segmenteren. Je kunt hierdoor enkel updates van vrienden, van pagina’s die je leuk vindt of updates met enkel foto’s weergeven. Dit is een verbeterde én automatische versie van de ‘lijsten’ die Facebook voorheen, nadat Google met ‘circles’ kwam, voorschotelde.

2. Cross device design
FB2

Wat ik zelf nog niet heb kunnen testen (want nog niet gelanceerd), Facebook belooft dat het design er op alle devices hetzelfde uitziet. Die uniformiteit is een stap vooruit.

3. Foto’s, foto’s, foto’s
Alle acties die je op Facebook kunt ondernemen worden voorzien van grotere afbeeldingen. Of het nu gaat over likes, shares, check-ins of … advertenties, alles wordt groter weergegeven. Facebook heeft goed in de gaten dat de foto het ultieme medium is om emoties en informatie te delen. Bij een vragenrondje op Twitter bleek dit inderdaad het geval, naast het verwijderen van de advertenties, bleken grotere foto’s het meest gewild.

Zo zien de verschillende acties op Facebook er uit na de uitrol van het Facebook Redesign:

Status update:
Grotere foto’s bij je status updates. Zoals je kunt zien, hangen de profielfoto’s van betrokken personen voortaan aan de zijkant van de post. Wederom een visuele toevoeging.
FB3 status update

 Share:

Ook bij de share functie een grotere foto. Ook hier zie je duidelijk de profielfoto’s aan de zijkant. Dit biedt een duidelijk beeld van je vrienden die dit bericht reeds gedeeld hebben.
FB3 Share

Friends:

Heeft een vriend een nieuwe connectie, dan krijg jij de header afbeelding van deze connectie in je newsfeed te zien.
FB3 Friends

Events:

Ook evenementen hebben er een afbeelding bijgekregen.
FB3 Events

Nieuws update:

Het begint eentonig te worden, maar ook hier meer ruimte voor de update.
FB3 Update

Alles bij elkaar geloof ik wel in het nieuwe design. Ik heb mijn twijfels over de aanpak van Facebook op verschillende andere vlakken, maar dit redesign bevalt me wel. Het nieuwe design wordt de komende weken uitgerold, eerst op iOS, daarna op Android.

  • Kun je niet wachten? Hierrrr kun je jezelf op de lijst zetten om het nieuwe design als een van de eerste te gebruiken.
  • Wil je een shortclip van de presentatie van Zuckerberg zien, dat kan hier.
  • Facebook’s eigen promotiefilmpje wat betreft het redesign vind je hier.

Over de auteur

Niels is creatieve social marketeer, gespecialiseerd in sociale campagnes, storytelling en de online identiteit van uw onderneming. Hij werkt freelance voor bedrijven als een tijdelijke toevoeging aan het online team en als strategische online consultant.

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.