Leestijd: ca. 6 minuten

E-mailmarketing is één van de krachtigste manieren voor contact met je klanten en om hen aan te moedigen om lange termijn klanten te worden. Maar hoe haal je hier het beste resultaat uit? We geven je tien tools.

Houd daarbij rekening met de volgende aandachtspunten:

  • Personalisatie en segmentatie voor de meest op maat gemaakte berichten
  • Inhoud van hoge kwaliteit die bij elke e-mail waarde toevoegt
  • A/B testen van e-mails, vooral workflows, om je berichten te verfijnen
  • Niet te vaak e-mails versturen, en ook niet zo lang vergeten te versturen dat je contacten vergeten wie je bent

1: E-mail Marketing Service

Kies een e-mailmarketingtool die je graag gebruikt. Dit kan een onderdeel zijn van je CRM of een standalone tool, maar het moet een tool zijn waar je het meeste uit kunt halen.

Een aantal van de beste e-mail marketing tools om te vergelijken als je begint zijn Mailerlite, Sendinblue, en Mailchimp. Begin eerst met gratis tests en vergelijk je shortlist van diensten op:

  • Gebruikerservaring – Vind je de app prettig in gebruik en intuïtief?
  • Functionaliteit – Bevat het goed ontworpen sjablonen met slepen en neerzetten als je die nodig hebt? Hoe zit het met eenvoudig te gebruiken automatisering en A/B-test tools?
  • Prijs – Past het binnen je budget?
  • Integraties – Synchroniseert het met je andere favoriete apps?

2: Tool voor gegevensverbetering

Met personalisatie komen conversies. Om de meest gepersonaliseerde e-mails te maken en een hoge engagement rate van je berichten te krijgen, gebruik je een data enhancer tool die je mogelijkheden voor personalisatie vergroot. Met Clearbit kunt u een e-mailadres of bedrijfsdomein invoeren en nuttige gegevens ontvangen uit meer dan 250 bronnen over 85 unieke gegevensvelden, waaronder bedrijfssector, functietitel en meer.

3: Marketing Automatisering

Maak je al gebruik van marketing automatisering? Hiermee kun je automatisch de juiste e-mails op het juiste moment naar de juiste mensen sturen, wat één van de beste manieren is om conversies uit e-mail te verhogen.

Enkele van de beste tools voor kleine bedrijven zijn:

  • ActiveCampaign – het doel is om “echte marketingautomatisering” te bieden
  • HubSpot – CRM met automatisering voor interne workflows en externe communicatie
  • SendinBlue – een krachtige e-mailprovider met ingebouwde e-mailautomatiseringsfuncties
  • Mailchimp – de populairste e-mailmarketingdienst is nu alles-in-één marketingsoftware

4: Inbox Tool

Kun je controleren of een bepaald contact je e-mail heeft geopend? Hoe zit het met het plannen van berichten om op een specifiek tijdstip te verzenden? Met tools als Boomerang voor Gmail kun je eenvoudig zien of je e-mails zijn geopend. Veel CRM’s hebben ook inbox sync – waaronder Copper, dat gebouwd is voor G Suite en werkt in je inbox.

5: Landingspagina Optimalisatie

Denk na over de pagina’s waar je wilt dat je contacten zijn. Zijn ze volledig geoptimaliseerd? Neem de tijd om te controleren of elke pagina die je in je e-mails linkt van hoge kwaliteit en gebruiksvriendelijk is, en een duidelijke CTA heeft die een logische volgende stap is vanuit de e-mailinhoud.

Om de conversies die je krijgt te maximaliseren, gebruik je een landingspagina-tool zoals Unbounce om de meest gebruiksvriendelijke pagina met een effectieve CTA te bouwen.

6: E-mail- en conversieanalyse

Hoeveel gegevens heb je over de e-mails die je verstuurt? Door gegevens te verzamelen in de hele funnel, ben je in de beste positie om eventuele lekken die je conversies kosten te identificeren en te verhelpen. Voor e-mailmarketing die converteert, zijn enkele waardevolle gegevens om uw strategie op te baseren:

  • Verzonden e-mails, opens, bounces, clicks
  • Conversiepercentage op landingspagina’s
  • Omzet, tijd om te sluiten, en ROI van e-mailmarketingcontacten en -klanten

7: E-mail verificatie en lijst schonere service

Controleer belangrijke informatie vóór verzending zodat het resultaat van de mail nog verder verbetert.  Met een tool als DataValidation kun je snel het percentage afgeleverde en niet-afgeleverde e-mailadressen op je lijst zien voordat je deze verzendt. Dit is een geweldige manier om bounces te elimineren, e-mailmarketingconversies te verbeteren en de ROI te verhogen.

8: Agenda planningsapp

Maximaliseer het aantal ingestelde vergaderingen met een agenda planningsapp. Met een tool als Calendly kun je links in je e-mails opnemen waarmee gekwalificeerde leads snel een afspraak kunnen boeken op een tijdstip dat beiden schikt.

9: CRM-systeem

De best presterende bedrijven hebben meestal een CRM-systeem dat hun team graag gebruikt en waarop ze kunnen vertrouwen. Een goed CRM-systeem verhoogt de conversie van je e-mailmarketing door de juiste content naar de juiste groepen mensen te sturen, zodat de kans zo groot mogelijk is dat ze op de CTA reageren en tot conversie overgaan.

10: Twee-weg Data Synchronisatie

Staan alle contacten die zich hebben aangemeld in alle apps in je mailinglijst? Misschien mis je e-mailadressen uit je webinar-tools, persoonlijke inbox of andere lead-gen-tools. Zorg dat je gegevens tussen apps met elkaar verbindt.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.