Leestijd: ca. 4 minuten

Het bouwen van een website wordt vaker door planning gedomineerd dan door design en rol van de website in de cross mediale strategie. Er wordt veel tijd gestopt in de bouw van een website en uiteindelijk gaat de website op het net.

In de praktijk worden de details over het hoofd gezien en die details maken de website juist succesvol. Deze tips reiken je een handvat om naar een paar details te kijken waarvan de praktijk uitwijst dat die over het hoofd worden gezien.

 

Tip 1 – de rol van de website in de cross mediale strategie

Ben je bewust van de rol die de website heeft. Vaak wordt er energie en geld gestopt in het genereren van traffic naar de website. De ene keer met als doel verkoop, dan orientatie en daarna informatieverstrekking. Deze 3 voorbeelden vragen alle 3 om een andere inrichting van de website en dus ook de homepage. De rollen zijn verschillend en de website zal daar ook op ingericht moeten worden.

  • realiseer jezelf welke rol of rollen de website heeft
  • zorg dat traffic zo snel mogelijk op de juiste pagina met de juiste inhoud terecht komt

 

Tip 2 – is de homepage duidelijk

Op veel homepages van websites is het niet duidelijk wat de bezoeker daar kan vinden. Headlines zijn niet helder, navigatie is onvindbaar en er staan veel woorden maar er wordt niets gezegd.

  • vertel wat de klant kan verwachten
  • verwijs naar de volgende stappen in de klantreis

Voorbeeld: de website van Google is de website met de meest eenvoudige look en feel, echter iedereen weet meteen wat er verwacht wordt van hem of haar en waarvoor de balk in het midden gebruikt moet worden.

 

Tip 3 – peer to peer

We kunnen adverteren wat we willen. Telkens vertellen we elkaar dat peer to peer de beste manier van verkopen is. In de praktijk betekent dat dat we moeten zoeken naar die mensen die ons willen aanprijzen en vertellen hoe goed wij zijn of het product of dienst is. Waar zijn dan de klantreviews, reacties en testimonials gebleven? En als we een omgeving hebben met reacties van klanten dan staan die verstopt.

  • plaats reacties van klanten op de homepage
  • zorg voor een reactie van een klant op een product ook op de desbetreffende productpagina
  • maak de reactie relevant, vraag daar naar aan de bezoeker

 

Tip 4 – social media wel of niet op homepage

Iedereen plaatst op de website de logo’s van de verschillende sociale media. Sowieso moet je je afvragen of je op zoveel sociale media actief bent. Daarnaast moet je je ook realiseren dat het drukken op deze button het verlaten van de website betekent. Je stuurt iemand die in jouw winkel is naar een warenhuis met duizenden mensen en andere spelers. Hoe krijg je de klant weer in je winkel?

  • ben je bewust van dit proces, actief zijn op sociale media heeft ook een voordeel
  • zorg voor een strategie achter de sociale media

 

Tip 5 – berichten delen op sociale media

We willen graag dat de bezoeker berichten van ons deelt op de verschillende sociale media. Zorg ervoor dat dit kant en klare berichten zijn. De bezoeker kan de logica en de samenhang met product en merk wel eens uit het oog verliezen.

 

Tip 6 – gebruik van youtube

Beelden en geluidsfragmenten vormen de basis voor succesvol delen van content. Youtube helpt ook nog een bij de vindbaarheid. Hoe mooi is het om een film te plaatsen op youtube en te koppelen aan de website. Aan het eind van de film plaatst Youtube echter een aantal beelden die een suggestie zijn voor de kijker. Deze suggesties zijn echter niet gericht op ons merk en product en kunnen zelfs afbreuk doen aan datgene waar we mee bezig zijn.

  • zorg ervoor dat je bij het plaatsen van en film de “suggesties” uitzet

Het zijn maar 6 tips uit een lange reeks van details die een website effectiever in zijn rol maken in de cross mediale strategie.

2 reacties

  1. Fenke

    Handige tips! Bedankt. Ga het nalopen voor mijn eigen site.
    1 schrijffoutje bij tip 2 waar veel ‘worden’ staan maar niets wordt gezegd..

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.