Leestijd: ca. 6 minuten

De smartphone is niet meer uit ons leven te bannen. We kopen meer via tablets dan via laptops, laat staan desk tops die steeds meer uit beeld verdwijnen. De opkomst van de smartwatch na de intrede van de Apple Watch zal ook niet lang meer op zich laten wachten.

 

Moeten we apps maken?

Voldoende tijd om na te denken over het wel of niet ontwikkelen van apps. We laten de keuze tussen Android en Apple buiten beschouwing. Ook laten we de discussie tussen apps en mobiele websites rusten. Het gaat in deze blog om de intrede van de apps als marketing instrument. Moeten we daarin investeren.

 

Apps en je merk

Het beschikken over een app, buiten de SEO resultaten, levert vaak een meerwaarde op voor de merkbeleving. Voorwaarde is wel dat de app een toegevoegde waarde biedt voor de gebruiker van die app. Zomaar een app bouwen zonder de rol vast te stellen, relatie met andere media, duidelijke strategie en heldere doelstellingen, is gedoemd te mislukken.
Wat zijn dan overwegingen om wel met de mobiele applicaties aan de slag te gaan.

 

We leven in een mobiele maatschappij

Zoals in de inleiding van deze blog al is gezegd, de penetratie van mobiele devices (denk aan smart watch, smartphone, phablet, tablet en wearables) neemt toe en daarmee ook de behoefte en het gebruik van mobiele toepassingen.

  • we zoeken lokale informatie
  • business vanuit de huidige positie

We moeten ons wel realiseren dat het scherm van een smartphone anders is dan het scherm van een tablet.

 

Intrede van “on-the-go-marketing”

On-the-go-marketing is een vorm van marketing die inspeelt op onze behoeften tijdens een verplaatsing. Op het moment dat we ergens behoefte aan hebben, een winkel, extra openingen, de webshop, extra informatie, zoeken we die informatie op. We wachten als mens niet meer tot we op onze werkplek zijn of thuis.
Terwijl we dat opzoeken is het aangeven wat er op dat moment mogelijk is een vorm van inspelen door de marketeer.

 

Een app als sociaal platform

Het integreren van reacties, ranking en rating in een app zorgt voor een kleine basis van een sociale component in die app. Het aanwezig zijn kun je ondersteunen door het leveren van meerdere features die gericht zijn op het onderhouden van interactie. Voorbeeld is het bezoeken van een evenement waarbij je als bezoeker gevraagd wordt om je aan te melden, je kunt zien wie er ook is en het netwerken kan beginnen. Door mensen actief te laten zijn tijdens die dag is het mogelijk en ook voor de hand liggen in het kader van het gedrag van de bezoeker dat ze elkaar vragen stellen en elkaar opzoeken. Een voorbeeld van een sociale component die je online en offline kunt door trekken.

 

Het leveren van een betere service

Service is een schakel in het vergoten van de experience van de klant. Met een app kun je de after sales service vergroten. Dat kan door die informatie te bieden die mensen nodig hebben nadat een product of dienst is afgenomen.

  • denk aan extra uitleg
  • film materiaal met installatie mogelijkheden
  • andere toepassingen

 

Salesondersteuning

Mensen kopen het meest online via de mobiele devices. Met een app kun je daar op inspelen. Het sturen van notificaties waarmee je aanbiedingen doet is de meest voor de hand liggende mogelijkheid. Je kunt de app ook gebruiken als demo materiaal, tijdelijke toepassing of als voorbeeld. De app neemt dan een essentieel moment over in de klantreis. Omdat je kunt analyseren waar een klant naar heeft gekeken is het gesprek door de accountmanager beter voor te bereiden en in te vullen.

 

Real time marketing

Door het effect dat je klanten en gebruikers direct kunt monitoren kun je ook directer inspelen op de behoeften van die klant. Je verzamelt daarnaast data en informatie die je kunt gebruiken om klantreizen en persona’s te optimaliseren.

 

De mobiele showroom

Een app is bij uitstek ook geschikt om de beschikbare producten en diensten te laten zien aan kopers en potentiële kopers.
Mocht er nieuwe informatie of content zijn kun je door een notificatie de gebruiker direct op de hoogte brengen.

 

Verhogen van de engagement

Een applicatie via een mobiele component biedt de mogelijkheid om direct in te spelen op de behoeften van de klant, immers je ligt op dat moment meestal in de palm van zijn/haar hand. Interactie kan, mist goed geregeld, op elk moment van de dag plaats vinden. Dat vergroot de engagement van de gebruiker.

 

Doelgroep

Het gebruik van de mobiele toepassingen is het grootst bij de jongere generatie (Z). Dat betekent dat je een jonger publiek kunt aanspreken.

 

De app en de website

De app moet niet een responsive vorm van de website zijn. De app moet een eigen invulling en inrichting krijgen afhankelijk van de rol die de app speelt in de klantreis en de doelstellingen die de app heeft.

We raken als mens steeds meer gehecht aan onze mobiele devices. Toepassingen nemen toe, gebruik neemt toe en we veranderen ons gedrag. Deze criteria om wel of niet te investeren in een app vormen een basis. Overweeg en maak een keuze. Wacht echter niet te lang.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.