Leestijd: ca. 7 minuten

Als rond 1995 het internet toegankelijk wordt voor een breed publiek, wint de e-mal snel aan populariteit. Het elektronische bericht wordt weldra gezien als de natuurlijke opvolger van de brief, het telegram, de telex en telefax. Daarmee wordt feitelijk het vakgebied van digitale marketing geboren. De e-mail wordt hét marketinginstrument voor de eerste onlinemarketeers. Een instrument dat een kwart eeuw later nog steeds met succes gebruikt wordt.

Wanneer e-mailmarketing goed toegepast wordt, kan het de verkoop stimuleren, helpen om nieuwe klanten aan te trekken en ondersteunen bij het behouden van bestaande klanten. Echter, om het maximale uit e-mail te halen, is er meer nodig dan het versturen van een aantal nieuwsbrieven. Met customer life cycle-e-mailmarketing kom je de klanten in elke fase van de klantlevenscyclus tegemoet met relevante, data-gedreven e-mails.

Hierdoor bouw je op een solide manier vertrouwen en loyaliteit op en breng je de klanten steeds een stap dichterbij het doen van een aankoop. Door je e-mailcampagnes goed in te richten, begeleid je de prospects verder richting de uiteindelijke conversie en een hogere klanttevredenheid. In het rapport ‘8 e-mailcampagnes voor meer conversie’ van aanbieder van e-mailmarketingsoftware Copernica worden de do’s-and-don’ts behandeld van acht automatische e-mailcampagnes die je hierbij helpen.

1. Leadgeneratiecampagne

Er zijn tal van manieren om je e-maillijst uit te breiden. Een veelvoorkomende manier is een simpel aanmeldformulier onderaan de website. Uit een onderzoek van OptinMonster uit 2019 blijkt dat zes van de tien bezoekers een website verlaten wanneer er een aanmeldformulier verschijnt voordat de bezoekers verder kunnen naar die website. Een groot voordeel van een aanmeldformulier in de footer is dat dit het websitebezoek niet onderbreekt. Op het moment dat de bezoekers op de website belanden, weten zij vaak nog niet welke waarde jij kan leveren en of je nieuwsbrief relevant voor hen is. Door het formulier onderaan de pagina te plaatsen, geef je de bezoekers de mogelijkheid om eerst meer te weten te komen over je merk, producten en diensten. Een aanmeldformulier in de footer van de website heeft een gemiddeld conversieratio van 1,3 procent, zo blijkt uit dat onderzoek.

2. Welkomstcampagne

Nu je de e-mailadressen hebt verzameld, is het tijd voor de eerste e-mails. Een goede eerste indruk via e-mail kun je maken met een effectieve welkomstcampagne. Zo’n campagne kan zorgen voor hogere openratio’s en clickratio’s – volgens een onderzoek van Validity uit 2018 – bij toekomstige mailings en soms tot wel drie keer meer omzet – volgens een onderzoek van InboxArmy uit 2017 – in vergelijking met andere promotionele e-mailcampagnes.

3. Verlatenwinkelwagencampagne

Bezoekers die producten in hun winkelwagentje plaatsen en deze vervolgens niet afrekenen – de verlaten winkelwagens – is een verschijnsel waar iedere webshop wel mee te maken heeft. Uit een onderzoek van Fresh Relevance uit 2018 blijkt dat 57 procent van de winkelwagentjes verlaten achterblijft. Hierdoor wordt er jaarlijks veel omzet misgelopen. Met een verlatenwinkelwagencampagne kun je de klanten stimuleren om alsnog over te gaan tot een aankoop. Het inzetten van zo’n campagne kan leiden tussen 3 tot 11 procent meer omzet. Zo leert een onderzoek van eCommerceFuel uit 2013.

4. Profielverrijkingscampagne

Profielverrijking is een proces waarbij je klanten steeds beter leert kennen. In principe stel je voor iedere klant een gedragsprofiel op in je database dat in de loop der tijd uitgebreid wordt met nieuwe informatie. Op basis van deze informatie kun je vervolgens persoonsgerichte campagnes uitsturen.

5. Crosssellingcampagne

Crossselling is het aanbieden van producten of diensten die aanvullend zijn op het product of de dienst dat klanten willen kopen of hebben gekocht. Het doel van crossselling is om de klanten over te halen om extra producten of diensten af te nemen en hen nog beter van dienst te zijn. Met een crosssellingcampagne kun je de klanten na een aankoop voorstellen voor aanverwante producten of diensten per e-mail toesturen. Uit een onderzoek van Harvard Business Review uit 2017 blijkt dat het tonen van relevante producten het doorclickratio van een e-mail tot wel 300 procent kan verhogen en kan zorgen voor een verhoging van 50 procent van het conversieratio.

6. Geo-targeting-campagne

40 procent van de onlineshoppers verwacht dat verkopers op de hoogte zijn van zijn ervaringen in het offline domein, zo leert een onderzoek van Harvard Business Review uit 2018. Niemand kan er meer omheen: de grens tussen offline en online vervaagt. In de realiteit blijkt het echter vaak een uitdaging om de online en offline ervaringen met elkaar te verbinden. Een relatief simpele manier waarmee je hierin grote stappen kunt zetten, is het gebruik van geo-targeting in e-mail. Dit betekent dat je specifieke content verzendt naar je abonnees op basis van hun geografische locatie. Je verstuurt bijvoorbeeld content die past bij consumenten in een specifieke streek, stad of postcode.

7. Herhalingsaankoopcampagne

Een herhalingsaankoopcampagne is een e-mail of een reeks e-mails waarmee je jouw klanten eraan herinnert om een product dat bijna op of leeg is opnieuw te kopen. Voor webwinkels die verbruiksgoederen verkopen, is de herhalingscampagne een effectieve manier om nieuwe aankopen te stimuleren bij bestaande klanten.

8. Retentiecampagnes

Een effectieve manier waarmee je klanten kunt stimuleren om herhalingsaankopen te doen, is door een loyaliteitsprogramma uit te rollen. Bijvoorbeeld door klanten punten toe te kennen bij elke aankoop. Een goed loyaliteitsprogramma kan zorgen voor een hoger bestedingsbedrag per klant en meer herhalingsaankopen, zo leert een onderzoek van Invesp uit 2019. Er zijn een paar redenen waarom dit zo goed werkt: consumenten worden graag beloond voor hun aankopen, sparen graag voor een doel en zijn eerder geneigd om voor punten te sparen in ruil voor persoonlijke en exclusieve aanbiedingen.

Het rapport ‘8 e-mailcampagnes voor meer conversie’ van Copernica kun je hier downloaden.

Tip: Wil je leren hoe je de effectiviteit van je e-mailcampagnes kunt verhogen? Dan is de training E-mailmarketing wat voor jou!

  • In twee dagen ben je op de hoogte van de actuele ontwikkelingen op het gebied van e-mailmarketing.
  • Je leert hoe je e-mailcampagnes kunt testen, meten, analyseren plus bijsturen en voldoen aan de wet- en regelgeving.

Lees meer over deze training ►

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.