Leestijd: ca. 8 minuten

Draagt jouw bedrijf verantwoordelijkheid voor de maatschappij? Door in activiteiten en processen rekening te houden met klimaatneutraliteit, circulariteit, inclusiviteit en/of eerlijke ketens onderneem je toekomstbestendig en toon je maatschappelijke verantwoordelijkheid. Consumenten willen dat merken het verschil maken en handelen voor het welzijn van de samenleving en de planeet. Zo blijken consumenten zelfs liever te kopen van bedrijven met een reputatie voor doelgerichte actie, niet alleen hun winst. Daarmee is maatschappelijk verantwoord ondernemen ook marketingtechnisch interessanter dan ooit.

Hoe kunnen merken maatschappelijk verantwoord ondernemen?

Er zijn tal van manieren waarop je maatschappelijk verantwoord kunt ondernemen.  MVO Nederland verdeelt deze in de volgende onderwerpen en wij pikten de belangrijkste er voor je uit:

Huisvesting

  • Breng het energieverbruik en de CO2-footprint van je organisatie in kaart en maak direct zichtbaar waar je op kunt besparen. Denk aan isolatie, luchtfilters om energie te besparen; zet de thermostaat een paar graden lager; plaats een bewegingsschakelaar voor je verlichting; stel energiebesparende instellingen in.
  • Koop honderd procent groene energie in van Nederlandse oorsprong.
  • Zorg voor meer groen op de werkplek. Bloemen en planten geven je een goed gevoel en neutraliseren de lucht.
  • Ga voor huisvesting in een bestaand gebouw in plaats van nieuwbouw.
  • Gebruik zonwering om gebruik van de airco-installatie te verminderen.

Materialengebruik

  • Verminder het papiergebruik door zo veel mogelijk digitaal te werken en zo weinig mogelijk te printen.
  • Gebruik licht kopieerpapier: 80-gramspapier voor documenten die lang mee moeten en 70-75-gramspapier voor prints die je niet wilt archiveren. Gebruik papier dat gerecycled en ongebleekt is.
  • Stel je printer in op dubbelzijdig printen en maak gebruik van het Ecofont-lettertype, dat gebruikt tot 20% minder inkt en is toch goed leesbaar.
  • Kies voor energiezuinige hardware en software en hergebruik je ICT-hardware of koop gebruikte ICT-hardware in.
  • Kijk naar de afvalstromen van je bedrijf: gescheiden afval kan weer als grondstof voor nieuwe producten dienen. Kies voor duurzaam gerecyclede kartonnen bekertjes en roerstaafjes; zorg voor afvalbakken voor verschillende afvalstromen; zamel lege cartridges en oude mobieltjes in voor hergebruik.

Personeelsmanagement

  • Denk bij vacatures na over hoe je mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt kunt bereiken. Verschillende organisaties en uitzendbureaus richten zich op diversiteit en arbeidsparticipatie.
  • Voer een jaarlijks een medewerkertevredenheidsonderzoek uit en doe daadwerkelijk iets met de resultaten. Bedenk je personeel bij het bedenken van oplossingen als er veranderingen nodig zijn.
  • Geef je medewerkers de mogelijkheid werk en privé te combineren door open te staan voor flexwerken en parttime werken, of door bijvoorbeeld kinderopvang aan te bieden en geef de mogelijkheid voor een sabbatical.
  • Stimuleer een gezonde levensstijl van je medewerkers. Bied een gezonde lunch, geef korting op fitnesslessen en faciliteer fietsen naar het werk. Laat hen hun werktijden bepalen. Zo kunnen zij de spits vermijden. Dit levert minder files en vervuiling op.
  • Geef als werkgever aandacht aan de duurzame inzetbaarheid van je werknemers, enm geef hen de kans zich te ontwikkelen, trainingen en opleiding te volgen en hun carrière te ontwikkelen.

Inkoop

  • Daag je leveranciers uit: hoe staat het met energieverbruik, materiaalgebruik, verpakkingsmateriaal, milieuvriendelijk transport, terugname herbruikbaarheid van je inkopen?
  • Stel ook je bank of verzekeraar vragen over hun mvo-beleid. Wat financieren ze wel, wat niet? Stellen ze mvo-eisen aan klanten of investeringen?
  • Selecteer je leveranciers op basis van mvo-criteria. Heeft de leverancier een mvo[1]beleid?.
  • Koop lokaal.

Logistiek

  • Zoek naar alternatieve vervoersmogelijkheden voor reizen met de auto. Denk aan reizen met de trein, bus of fiets. Dit is per kilometer goedkoper.
  • Stimuleer duurzame vervoersmiddelen.
  • Faciliteer online vergaderen en thuiswerk.
  • Kies voor een wagenpark dat zo duurzaam mogelijk is. Stel (elektrische) fietsen beschikbaar voor korte afstanden.
  • Kies voor duurzame koeiers. In de stad kies je liever voor een fietskoerier

Communicatie

  • Wees eerlijk als je iets niet doet, of over zaken die nog niet zo duurzaam zijn als je zou willen maar waar je wel aan werkt.
  • Vertel niet alleen over de duurzaamheidsvoordelen van je product, maar doe dit in combinatie met andere productkenmerken.
  • Doe wat je zegt.
  • Verplaats je in je doelgroep en probeer hun vragen te beantwoorden in alle content die je maakt.
  • Zorg ervoor dat je medewerkers achter het mvo-verhaal staan en dit ook goed over kunnen brengen.
  • Deel jouw verhalen op zo’n manier dat ook mensen die nog niet zo met duurzaam ondernemen bezig zijn dat kunnen begrijpen, zodat je de groep steeds groter kunt maken.
  • Communiceer zoveel mogelijk digitaal, dat bespaart papier, vervoer en afval.
  • Stel consumenten in de gelegenheid je product te vergelijken met andere producten.

Productie

  • Benut je capaciteit efficiënt. Als je tijdelijk overcapaciteit hebt van bijvoorbeeld bouwmaterieel, kantoorruimten, opslagruimte, heftrucks, audiovisuele apparatuur of faciliteiten of diensten, deel deze dan met andere bedrijven.
  • Maak nieuwe producten van afval.
  • Produceer je producten zo dat deze aan het eind van de gebruiksfase makkelijk demontabel zijn en materiaalstromen eenvoudig gescheiden kunnen worden.
  • Richt je bedrijfsvoering efficiënt in: zorg dat gereedschap dichtbij hangt, bundel klussen van gelijke strekking etc.

Succesvolle voorbeelden

Er zijn tal van bedrijven die het goed aanpakken. We zetten er een aantal voor je op een rijtje.

Ben Jerry’s

Ben &Jerry’s staat bekend om zijn standpunt over mondiale kwesties zoals vluchtelingenrechten, LGBTQ + -rechten, klimaatrechtvaardigheid en stemrecht. Om het bewustzijn voor deze problemen te vergroten, werkt het samen met non-profitorganisaties om ondersteuning bij zijn klanten op te bouwen, en de Ben &Jerry’s-stichting geeft regelmatig financiering aan bedrijven die werken aan het faciliteren van sociale verandering.

Patagonië

Patagonia staat bekend om zijn milieuvriendelijke praktijken, zoals het ondersteunen van grassroots-activisten door middel van financiering. Het Worn Wear-programma moedigt klanten aan om hun gebruikte Patagonia-kleding terug te geven aan het bedrijf om te worden opgeknapt en doorverkocht in plaats van weg te gooien, en Patagonia Provisions maakt en verkoopt biologisch voedsel dat zorgt voor een gezonde bodem, wordt geteeld onder ethische werknemersomstandigheden en eerlijke en humane behandeling van dieren.

IKEA

IKEA zet zich in voor het milieu met zijn plannen om tegen 2030 alleen duurzame materialen en gerecycled of hernieuwbaar plastic te gebruiken. De IKEA Foundation werkt ook samen met NGO’s om werkgelegenheids- en ondernemerschapsprogramma’s te creëren en financiert milieu-ondernemingen over de hele wereld, zoals projecten voor hernieuwbare energie.

Tony’s Chocolonely

Tony’s Chocolonely zet zich in voor milieubewustzijn en rechtvaardige en eerlijke arbeidsomstandigheden. Tony’s Open Chain-inkoopprincipes schetsen de zakelijke verplichtingen, waaronder het betalen van een premie voor cacaobonen om ervoor te zorgen dat boeren een leefbaar loon ontvangen, en CLMRS, dat illegale kinderarbeid identificeert en de leefomstandigheden voor boeren en hun gezinnen verbetert. Het helpt zijn klanten ook meer te leren over chocoladeteeltpraktijken, omdat ze de hele levenscyclus van de boon kunnen traceren die de chocoladereep heeft gemaakt die ze in hun handen houden.

Meer tips vind je op de website van MVO Nederland.


Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.