Leestijd: ca. 5 minuten

Wie herinnert zich de film niet van Nokia rond het millennium, mensen wordt gevraagd of ze een mobiel toestel zouden aanschaffen. De reacties varieerden van “ik heb een pieper” via “ik heb een antwoordapparaat” tot “ik hoef niet altijd bereikbaar te zijn”. In de jaren erna is het mobiele toestel omarmd, door iedereen van jong tot oud. Mensen kunnen niet meer zonder, kijk maar eens om je heen, mensen zijn altijd met het mobieltje aan de slag. In de trein, op de fiets, in de auto, wandelend, in restaurants, in musea, gewoon overal.

Inmiddels is het mobiele toestel in een transitie fase naar nog meer geavanceerd apparatuur, denk aan bijvoorbeeld de smartwatch en de ontwikkeling van “Internet of Things”.

Dat leidt tot een aantal aandachtspunten die helpen bij het ontwikkelen van een mobiele strategie of het verbeteren van de reeds aanwezige mobiele strategie. We kunnen een mobiele strategie uit onze marketingstrategie niet meer weg denken.

 

Soorten devices

Het aantal mobiele toestellen groeit. Iedereen heeft een mobiel toestel. Bij het ontwikkelen van een mobiele strategie is het wel aan te raden om de verschillende devices als apart middel te benaderen. We gebruiken namelijk een smart watch anders dan een smartphone en weer anders dan een tablet. Neem in die analyse ook de ontwikkeling van die devices mee. Door nieuwe technieken en nieuwe software (apps) zal het gebruik van het device veranderen.
Het gedrag van de gebruiker van de verschillende devices moet dus als uitgangspunt worden genomen.

 

Is er een leeftijd te bepalen?

Iedereen heeft een mobiel device.
De penetratie van de smartphone is het grootst in de leeftijdscategorie rond de 30 jaar. Echter iedereen gebruikt de toestellen en er is een duidelijke toename in alle categorieën zichtbaar.

 

Frequentie

Er wordt gemiddeld per dag 150 tot 200 keer op de smartphone gekeken of iets mee gedaan. Dat is dus al lang geen bellen meer maar juist het zoeken van contacten en het leggen van contact naast het daadwerkelijk voeren van interactie met anderen.
Daarnaast kijkt ruim 70% va de mensen op de webpagina’s van aanbieders van producten in winkels en locaties.

 

Locatie

Mensen worden onrustig als de smartphone thuis is en zij onderweg zijn. De meeste mensen gaan terug en halen het device op.

  • meer dan 90% gebruikt het toestel overal en voor meerdere doelen
  • iedereen gebruikt het device ook thuis
  • ruim 80% kijkt in winkels
  • tijdens een kop koffie of bij het restaurant is bijna 70% van de mensen met het device aan de slag
  • meer dan de helft van de mensen is bij het openbaar vervoer online

 

Device in winkels

Meer dan 80% van de mensen die een winkel bezoekt kijk in die winkel via het device naar het product, terwijl ze er ook voor staan. Dit is voor retailers een grote angst, onterecht. De reden waarom mensen kijken is dat er wordt gezocht naar ervaringen van anderen met dat product, meer informatie over dat product en meer informatie over de winkel waar ze staan. Natuurlijk zal ook de prijs worden bekeken, als de retailer echter zijn toegevoegde waarde biedt zal de prijs niet de doorslag geven waar het product wordt gekocht.

 

Online kopen

Het aantal aankopen dat normaal via een tablet of laptop wordt geregeld daalt en zal verder dalen als die aankopen worden afgezet tegen het aankoopgedrag via een mobiel device. De markt van onlin stijgt alleen nog en het mobiele aandeel stijgt sneller.

 

Onze dagelijkse routine

Wat doen mensen dan de gehele dag met het mobiele device?

  • we zoeken informatie over producten en diensten
  • er wordt gekeken naar uitgaansmogelijkheden en meer informatie daar over
  • openingstijden en locaties van winkels
  • de reisinformatie staat centraal
  • wooninformatie
  • onderling contact via directe media
  • sociale media

We gebruiken het mobiele device de hele dag door, overal en vaak. Misschien is er wel sprake van een vorm van verslaving.

 

Een smartphone in de marketing strategie

Vaak worden smartphones gebruikt terwijl we ook met andere activiteiten bezig zijn:

  • tijdens het lezen van de gedrukte krant of boek
  • terwijl er TV wordt gekeken
  • luisteren naar muziek en de smartphone gaan goed samen
  • tijdens het spelen van offline spellen
  • bij het kijken naar films
  • en nog veel meer activiteiten

De smartphone is ook goed te gebruiken in een cross mediale aanpak waarbij de versterking vanuit zowel online alsook offline media gezocht kan worden. Het gedrag rondom de smartphone is verbonden met beide (online offline) mogelijkheden.

Bij het ontwikkelen van een mobiele strategie is het belangrijk om deze gedragingen ter overweging mee te nemen. Checken hoe dat met de eigen klanten en doelgroep gaat is natuurlijk wel een vereiste.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.