Leestijd: ca. 3 minuten

Meetbaarheid is een belangrijk aspect van een moderne marketingcampagne. Vooral met internet en mobiele technologie is het nog eenvoudiger geworden om waardevolle informatie te verkrijgen over het verloop van een marketingcampagne. De laatste ontwikkelingen binnen Google Analytics maken de cirkel met mobiel zo goed als rond.

Dat Google Android hard aan de weg timmert is wel duidelijk. De mobiele computers uitgerust met het gratis besturingssysteem van Google overspoelen de markt. Volgens analisten zal rond 2012 het marktaandeel Google Android dan ook groter zijn dan dat van Apple iPhone.

Google Analytics, de oplossing van Google om websiteverkeer en marketingeffectiviteit te meten, heeft een marktaandeel van 80%. Kortom, het merendeel van de online marketingcampagnes wordt al gevolgd en geanalyseerd met behulp van Google Analytics.

Wanneer mobiele applicaties onderdeel gaan vormen van de marketingcampagne, dan wil je het gebruik daarvan ook terugzien in de meetgegevens. Tot voor kort moesten die gegevens verzameld worden door andere oplossingen, zoals die van Pinch Media, maar vanaf nu kan dat voor iPhone en Android ook met Google Analytics.

Waar zit nu echt de kracht? Niet zozeer de techniek, maar meer in de cirkel die Google met zijn eigen producten rond maakt! Een voorbeeld van hoe een online campagne eruit zou kunnen zien:

Met advertenties wordt geadverteerd voor de website en de bijbehorende mobiele applicatie van de marketingcampagne. Op de website staat een link naar de bijbehorende mobiele Android applicatie in de Android Market (de online winkel voor Android applicaties). Een consument kan de applicatie installeren en nog verder betrokken raken in de experience van de marketingcampagne.

Alle meetgegevens van de website en de Android applicatie (dit werkt niet voor de iPhone) kunnen teruggevoerd worden op de bijbehorende advertentiecampagne of zoals Google de cirkel omschrijft: “from ad to marketplace to download to engagement”.

Kortom, Google Analytics is een nog krachtigere tool geworden voor de moderne marketeer!

Over de auteur

Ralf heeft al jaren een passie voor internet en mobiele technologie, die hij in praktijk brengt met zijn bedrijf Everdune.

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.