Leestijd: ca. 3 minuten

Eén van de trends in social media is augmented reality. Wat is het precies en hoe kun je het inzetten voor jouw bedrijf?

En dan direct het verschil tussen virtual reality en augmented reality:

  • VR=je bent in de virtuele wereld
  • AR= je voegt virtuality toe aan de ‘normale’ wereld

AR zorgt voor een ‘extra’ digitale laag. Zo kun je met AR niet-interactieve media zoals de posters in bushokjes interactief maken. Op deze manier kun je promotionele betekenis toevoegen aan campagnes. Denk hierbij aan limited editions van verpakkingen die je kan sparen in een app, een nieuw jurkje visualiseren tijdens het wachten op de bus of het spelen van een spel, waarbij de poster fungeert als speelveld.

Er komen steeds meer mogelijkheden om met AR producten te passen. Je kunt digitaal brillen passen, make-up proberen of verschillende kleuren verf op je muur testen met een camera.

Platformen

Er zijn verschillende social AR-platformen waarin je ontwerpen kunt maken:

  1. Spark AR (van Facebook; makkelijk te importeren)
  2. Snapchat
  3. TikTok

Hoe start je met een AR-experience?

  • Pak het projectmatig aan zodat je tijd en gelegenheid hebt ermee te experimenteren.
  • Bedenk een aantal experiences.
  • Wil je er niet teveel tijd aan besteden, maak dan gebruik van bestaande modellen en zet deze om naar bijvoorbeeld Spark AR.
  • Daarna ga je deze animeren.
  • Voor extra zichtbaarheid deelt je doelgroep en influencers deze experience op hun social accounts. Hierdoor krijgt je campagne zichtbaarheid. De Universiteit van Antwerpen bedacht bijvoorbeeld aan aantal experiences zodat toekomstige studenten de stad leerden kennen. Dit genoemde voorbeeld werd 10-duizenden keren bekeken en leverde zelfs 11% meer inschrijvingen op de universiteit dan de jaren ervoor.

Voordelen van AR

  1. AR past binnen het gedrag van de bekende (jongeren)platformen Instagram, Snapchat en TikTok. Mensen zijn gewend om om QR-codes te scannen, maar ook om met camera’s AR toe te passen.
  2. Overal is wel een AR-toepassing op te bedenken.
  3. AR straalt innovativiteit uit.
  4. Mensen die het gebruiken, zijn echt met de volle aandacht bij jouw merk.
  5. Creativiteit, innovatie en effectiviteit gaan hand in hand.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.