Leestijd: ca. 5 minuten

De reden om een contentstrategie te ontwikkelen ligt vaak in een marketingvraag. Vanuit marketingperspectief is het uitgangspunt meestal, klanten werven en klanten behouden. Met alle tussenvormen en kijken naar andere doelen zijn deze twee de basis. Het werven van klanten en het aangaan van een relatie, CRM strategie, is het beginpunt van een marketeer. Met bestaande klanten waarmee je een goede relatie hebt kun je meer resultaat bereiken dan voortdurend een focus leggen op het werven van nieuwe klanten.

 

Visuele content en CRM

Visuele content is een deel van de gehele strategie. Een cross mediale strategie is ondenkbaar zonder content, storytelling is ondenkbaar zonder content en branding is ondenkbaar zonder content. Het inzetten van visuele content om het aantal relaties te vergroten enerzijds en het versterken van de relatie anderzijds kan succesvol zijn met de volgende factoren.

 

Wees creatief

De mogelijkheden die de verschillende sociale media als Youtube, Pinterest, Facebook en Instagram (als voorbeelden) bieden is groot. In de praktijk zien we dat de verschillende platformen op dezelfde manier worden ingezet. De eigenschappen van de verschillende platformen wijken van elkaar af, maar ook het gebruik van de media door de bezoeker van de platformen varieert en de wijze waarop de media worden gebruikt hangt ook af van het medium dat door de gebruiker wordt gebruikt (mobiel, tablet, laptop, smartphone).

  • het samenstellen van bijvoorbeeld een bucketlist in de lijn van het verhaal is een voorbeeld van creativiteit
  • lever je eigen vakantiefoto’s aan ligt al meer voor de hand
  • het voorbeeld van één van de eerste campagnes waren de Beesies van AH; mensen werd gestimuleerd op de verschillende sociale media situaties te melden, foto’s te plaatsen, filmpjes te plaatsen waar de Beesies een rol in speelden

 

Nostalgie werkt

In een relatie ontstaat vriendschap. Het gaat te ver om elke klant of relatie als een “vriend” te betitelen en als vriendschap in te delen. Toch kun je hier over nadenken. In een vriendschap is een vorm van nostalgie herkenbaar.

  • kijk hoe dat past bij jou; Skoda vertelt uitgebreid over het verleden waarin ze zijn gestart als fietsproducent; VW haalt 40 jaar Golf op; Old Amsterdam geeft de historie van de kaas aan
  • bekijk eens een omgeving als #throwbackthursday (of #TBT); het geeft merken de mogelijkheid om te koppelen aan foto’s en afbeeldingen uit het verleden

 

Betrek je fan

Laat je fan meedenken en meedoen om de content aantrekkelijk te maken en aantrekkelijk te houden voor nieuwe en bestaande bezoekers. Het scheelt content produceren en eigen geleverde content wordt nog sneller gedeeld met andere netwerken.

  • vraag of afbeeldingen
  • laat foto en film maken
  • aan begin van een congres, “wie de leukste tweet tijdens de dag verstuurt wint een boekenpakket”; mensen gaan zorgen dat je trending topic wordt

 

Kies het juiste platform

Niet elk platform is geschikt voor elke vorm van visuele content. Het ligt voor de hand maar een foto kom je op Youtube niet tegen. Niet elke film is geschikt voor elk medium of platform. Vanuit de cross media strategie zorg je voor de versterking van de kanalen en een juiste duiding van de media en platformen in de aanpak.
Zorg voor een juiste timing
Naast relevantie is het timen van het juiste moment voor plaatsing cruciaal voor succes. Als er in de ochtend een actualiteit is moet je het op dat moment plaatsen. Dat vraagt iets van de inzichten van het medium, het gedrag van de klant, de eigenschappen van het mediaconsumptiegedrag en de mogelijkheden die je zelf hebt.

 

Heb je doel scherp

Het vaststellen van de doelstelling en het bepalen van de KPI’s geeft je handvatten om te monitoren, managen en sturen van de resultaten van de visuele content. Zo maar posten zonder doel is niet logisch.

 

Denk aan interactie

Met name sociale media zijn bij uitstek geschikt voor interactie. Maar let er op dat niet iedere klant of bezoeker op interactie zit te wachten. Toch heb je naast mensen die wel interactie willen ook mensen nodig die vooral kijken. En dat is het gedrag dat het meest voor komt in sociale media. Let dus op het pushen van interactie. Ga er zorgvuldig mee om.

Tips voor het starten van een conversatie:

  • plaats de juiste content, tekst en visueel
  • zorg voor een call to action die past bij de doelstellingen van het inzetten van het medium
  • wees empatisch en een mens, toon emotie
  • plaats klanten in de spotlights
  • spoor het delen, liken en geven van een reactie aan
  • meet de resultaten
  • monitor de voortgang

Het aangaan van een relatie, denken vanuit een CRM strategie, het wordt ondersteund door de wijze waarop content en visuele content wordt gepresenteerd in de verschillende media.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.