Leestijd: ca. 4 minuten

Kleur speelt een grote rol bij de perceptie en herkenning van je merk. Het helpt om je merk onderscheidend te maken en geeft je merk persoonlijkheid. Wist je dat 90% van de impulsaankopen volledig wordt bepaald door kleur? Kleur maakt je merk onderscheidend en zorgt voor herkenning en persoonlijkheid. Consistent kleurgebruik in je branding, website, logo en alle andere elementen van je huisstijl is daarom van groot belang.

Wat zijn de waarden van kleur en het belang van kleur in je merkidentiteit? Hoe maak je optimaal gebruik van kleur? We geven je vijf tips.

Tip 1: Wees je bewust van affectieve reacties

De oerwaarden van kleuren liggen in het oergeheugen van de mens verankerd. Zo zijn wit en zwart verbonden met licht en donker, groen met natuur en leven, geel met de zon, blauw met de hemel en rood is verbonden met vuur en bloed. Deze algemene affectieve reacties zijn voor iedereen hetzelfde en zijn universeel. Wees je bewust van deze affectieve reacties en bedenk welke waarden voor jouw merk van belang zijn.

Tip 2: Ken de culturele associaties

Elke cultuur heeft zijn eigen symbolische waarden voor kleuren. In Egypte is geel bijvoorbeeld de kleur van rouw, terwijl het in Japan de kleur van moed is. Oranje is de nationale kleur van Nederland, maar staat in Japan en China juist voor geluk en liefde. Bij dit algemene kleurgevoel gaat het om associaties. Als je een nationale of internationale doelgroep hebt, is het dus belangrijk om hier rekening mee te houden. Associaties worden vaak onterecht verward met emoties die kleuren oproepen. Emoties zijn individueel en subjectief, terwijl associaties veel universeler zijn.

Tip 3: Weet dat iedereen persoonlijke kleurwaarden heeft

Ieder mens voelt zich aangetrokken tot bepaalde kleuren, maar waar die voorkeur vandaan komt, verschilt. De emoties die een kleur bij je oproepen zijn heel persoonlijk en subjectief. Omdat kleur zelf ook al subjectief is heb je dus een heel beweeglijk onderwerp, waar geen regels voor op te maken zijn. Wees je ervan bewust dat je met persoonlijke kleurwaarden te maken hebt, je kunt het nooit iedereen naar de zin maken.

Tip 4: Kies je juiste kleurcombinatie

Niet alleen een kleur, maar ook een kleurencombinatie roept associaties op. Zo wordt de regenboogvlag in Nederland geassocieerd met diversiteit en inclusiviteit. De kleur rood associëren we vaak met kracht en passie en blauw met betrouwbaarheid en kalmte. Het is daarom belangrijk om de kleur of het kleurenpalet af te stemmen op het type product of dienst dat wordt aangeboden. Zo zal een zorginstelling niet zo snel felle en agressieve kleuren gebruiken, omdat dit niet past bij de gewenste uitstraling van kalmte en betrouwbaarheid.

Tip 5: Wees consistent in je kleurgebruik

Kleurconsistentie is een belangrijk aspect in je merkidentiteit. Dat kan in de digitale wereld van vandaag de dag best een uitdaging zijn. Je weet immers niet hoe iemand aan de andere kant van een beeldscherm jouw kleuren tot zich krijgt. Toch kan het vastleggen van huisstijlkleuren en het inzetten van duidelijke richtlijnen helpen om de kans te vergroten dat de kleuren bij de eindgebruiker belanden zoals jij dat oorspronkelijk hebt bedacht. 

Bron: Comrads Solutions

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.