Leestijd: ca. 4 minuten

Elk jaar zijn er nieuwe ontwikkelingen omtrent SEO, dus ook voor 2022 staat er genoeg op de planning. Zo worden kunstmatige intelligentie en gesproken zoekopdrachten steeds relevanter. Het is dan ook noodzakelijk om je als bedrijf voor te bereiden en aan te passen aan de nieuwe SEO trends voor 2022. Daarom heeft Bijgespijkerd de 5 meest relevante SEO trends even op een rijtje gezet.

1. Belang van kunstmatige intelligentie

Artificial intelligence (kunstmatige intelligentie) zal steeds belangrijker worden in de komende jaren. Kunstmatige intelligentie verandert de manier van interactie tussen gebruikers en online content. Het voordeel van “AI” is dat het minder foutgevoelig is en het opent nieuwe deuren wat betreft businesskansen. Aan de andere kant kan het toepassen van kunstmatige intelligentie kostbaar en tijdsintensief zijn. Het is nuttig om Google’s AI algoritme in de gaten te houden, aangezien het een groot effect op SEO in 2022 zal hebben. De “AI voice search” zal steeds meer gebruikt worden. Dit is wel afhankelijk van de laadtijd van je website. 

2. De relevantie van featured snippets 

Een featured snippet wordt meestal bovenaan de zoekresultatenpagina van Google getoond. Het kan zijn dat deze op de tweede of derde positie verschijnt. Deze snippet toont een antwoord op de gegeven zoekopdracht. Featured snippets kunnen eveneens een video bevatten. In 2022 zullen featured snippets nog prominenter aanwezig zijn. Het nadeel van featured snippets is dat het antwoord op de zoekopdracht al gevonden is zonder door te klikken naar de pagina. Het is dan ook van belang om kwalitatief hoogstaande content aan te bieden die de gebruiker verleidt naar je website. 

3. Mobielvriendelijkheid van je website

Nog een ‘ongoing’ SEO trend voor 2022 is de mobielvriendelijkheid van je website. Test de effectiviteit van je mobiele website met Google’s gratis tool. Aangezien het grootste gedeelte van het internetverkeer via de mobiele telefoon komt, mag een mobielvriendelijke website niet ontbreken. Dit zorgt voor meer bezoekers en een langere gebruiksduur van je pagina’s. Dus het is relevant om de structuur van je website zo in te delen dat een mobiele gebruiker er goed mee overweg kan. Is de tekst bijvoorbeeld in een oogopslag leesbaar? Dan heeft dit een positief effect op jouw mobiele website indexering van Google. 

4. Core Web Vitals

Google focust steeds meer op gebruikerservaringen van websites. Hierdoor zijn de Core Web Vitals in het leven geroepen. Deze meten de gebruikerservaring op websites. Het bestaat uit 3 verschillende metrics: Largest Contentful Paint (LCP), First Input Delay (FID) en Cumulative Layout Shift (CLS). Kortom, er wordt gekeken naar de laadsnelheid, het reactievermogen en de visuele stabiliteit van een webpagina. Google is in mei 2021 begonnen met het opnemen van de Core Web Vitals als ranking factor. Elke metric krijgt een score: “slecht”, “moet worden verbeterd” of “goed”. Het is dus nuttig om dit bij te houden als marketeer.

5. Spraakgestuurde content wordt steeds relevanter

Spraakgestuurde content, oftewel “Voice Search SEO”, richt zich op het zoeken op basis van gesproken woorden. Dit komt steeds vaker voor, met name door jongere internetgebruikers. Wanneer je SEO toepast op spraakgestuurde content zal je focussen op zoeken met gesproken worden. Zo is het logisch dat een gesproken zoekopdracht gemiddeld langer zal zijn dan een getypte zoekopdracht. Daardoor is het handig om bij “Voice Search SEO” te focussen op lange zoektermen.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.