Leestijd: ca. 3 minuten

Logeion_twitterOp het moment van schrijven van deze post is in het in NH Grand Hotel Krasnapolsky in Amsterdam de verkiezingsavond plaats voor Communicatieman/vrouw 2009 (let op: irritante zelfstartende video na de klik!). Dit evenement wordt georganiseerd door Logeion, naar eigen zeggen “dé beroepsvereniging voor communicatie en onmisbaar voor het vak en de ontwikkeling van de communicatieprofessional”. Maar zelf lijken ze nog te communiceren als in het jaar 1999.

Met het voorbeeld van de uitreiking van de Dutch Bloggies van eerder vanavond in het achterhoofd en met een persoonlijke interesse was ik benieuwd naar updates over de verkiezing. Dus ging ik op zoek naar de videostream. Uhmmm… helaas! Die blijkt die niet beschikbaar op de website.

Dan maar naar de beste bron voor real-time updates: Twitter! Welke hashtag gebruiken ze eigenlijk? Dat wordt niet duidelijk op de website. Dan maar zoeken op “logeion”.

En dan blijkt toch maar weer eens de kloof tussen online communicatoren en ‘communicatieprofessionals’. Want tussen alle professionals die zich in de hoofdstad hebben verzameld zijn er welgeteld drie die updates sturen via Twitter (voor de geïnteresseerden: @CVerhoeven, @misscomm en @JackdeVries, jawel, de staatssecretaris én oud-winnaar van de prijs).

Stuurt Logeion zelf dan geen updates uit over de voortgang van de avond? Dat zou immers een unieke gelegenheid zijn om mensen te bereiken en betrekken bij de avond én de vereniging (bijv. een publieksprijs?). Een kans om het netwerk te vergroten, bekendheid te genereren en het prestige van de uitgereikte prijzen te vergroten. Maar deze communicatieve kans laat Logeion volledig liggen.

Want wat schetst de verbazing? Logeion lijkt überhaupt geen Twitter-account te beheren. Sterker nog: het account @logeion blijkt niet eens te bestaan! #fail!

Wat zegt het over dé beroepsvereniging voor communicatie als zij niet eens een eigen Twitter-account hebben aangemaakt? Al was het alleen maar om misbruik te voorkomen. Misbruik zoals de ontvoering ervan door mensen die graag zouden zien dat online communicatie volwaardig onderdeel is van de communicatiestrategie. Die duidelijk willen maken dat online communicatie (veel) verder gaat dan het beheren van een eigen website. Die graag zouden zien dat de beroepsvereniging dit begrijpt en een voorstrekkersrol neemt. En dat die vereniging dat zou doen door het goede voorbeeld te geven.

Logeion heeft een themagroep ‘Interactief Beleid’ die de website beheert. Nou, die nieuwe website is nu opgeleverd. Dan ís het tijd om de ambitie op te schroeven en hébben jullie misschien wel tijd om daar eens over te brainstormen.

Een keer afspreken? Offline, koffie/biertje erbij? Dan neem ik het wachtwoord van jullie nieuwe Twitter-account mee!

Over de auteur

Bram Koster

Doet dingen bij @marketingfacts en @onlinetuesday. Zoekt antwoord op de vraag: heeft het leven eigenlijk nog wel onzin?

32 reacties

  1. Sjef Kerkhofs

    Haha, kapen die account! briljant Bram. Wel ernstig dat een dergelijke organisatie zo met hun vak omgaat…ofja, niet omgaat eigenlijk. Logeion de fail of the day ?

    Beantwoorden
  2. Marco Hendrikse

    Goed geconstateerd Bram. Dit lijkt ook weer zo’n beroepsvereniging die continu achter de feiten aanloopt en daarmee weinig waarde voor haar leden toevoegt. Jammer.

    Beantwoorden
  3. Robert-Jan ter Horst

    Geheel met jullie constatering eens!
    Zorgwekkend om te zien dat een organisatie die zich profileert als “dé beroepsvereniging voor communicatie en onmisbaar voor het vak en de ontwikkeling van de communicatieprofessional” zich als zodanig profileert. Hebben hun eigen communicatie niet eens op orde, maar hebben de arrogantie om prijzen uit te reiken…
    Wat is de “prijs” dan eigenlijk waard?
    Zelf ben ik een communicatie professional maar distantieer me van dit soort clubjes.

    Robert Jan ter Horst

    Beantwoorden
  4. Polle

    Aardig bericht, ben het met je eens met de gemiste kans om een breder publiek bij het geheel te betrekken.

    Kapen van die account is beetje kinderachtig, had dan even een mailtje gedaan naar die jongens met het advies zelf even die naam vast te leggen, link naar dit bericht erbij en de urgentie is daar.

    Beantwoorden
  5. Coen Jacobs
    Coen Jacobs

    @Polle; als je zo’n artikel schrijft waarin je aangeeft dat de Twitter username vrij is, wordt hij wel gekaapt door iemand die ‘m NIET aan het bedrijf wil geven.

    Bram maakt hier gewoon een (erg goed) punt en geeft die account echt wel aan Logeion zodra ze daar om vragen.

    Beantwoorden
  6. remco janssen

    Wel even over de winnaars, laatst op bezoek geweest bij Aegon (Jan Driessen is een van de prijswinnaars) en daar zijn ze héél innovatief bezig met twitter… Het tweetbanket bijvoorbeeld.

    Maar goed, Driessen won de prijs met de campagne ‘Eerlijk over’, en zelf tweet hij (nog) niet..

    Transparantie is overigens wel een goede reden om zo’n prijs te winnen. Voor de rest ROFLOL!

    Beantwoorden
  7. Bram Koster
    Bram Koster

    @all: bedankt voor de aardige woorden.

    @polle: wat Coen zegt. Kan inderdaad kinderachtig overkomen, maar het is met de beste bedoelingen. Allereerst dat het account niet kwaadaardig gekaapt wordt en ten tweede dat ik hoop op een schokeffectje. Misschien dat het ze snel voortstuwt naar het jaar 2009 (of als het even duurt naar 2010…).

    Dat zou van die in mijn ogen nu ietwat pretentieuze titel “Communicatiem/v van het jaar” weer een prestigieuze maken!

    Beantwoorden
  8. rijk van ark

    Bram maakt een goed punt, en daar dank ik hem voor. Ik maak als voorzitter van Logeion graag een afspraak met hem om zijn kadootje in ontvangst te nemen. Sommige reacties zijn een beetje kort door de bocht, daar doe je veel van onze ruim 3000 leden geen recht mee. Neem ook een een kijkje op de Logeion linkedin group, of op mijn eigen bescheiden twitter. Maar vooral mooi dat jullie de vinger op een zere plek leggen. Goed voor ons lerend vermogen.

    Beantwoorden
  9. Ester Weststeijn

    Aardig discussie hier gaande. Wil je als communicatieprofessional in het publieke domein meer weten over sociale media, dan is mogelijk een bezoek aan het Festival der Bestuurskunde 2010 (op 11 feb. 2010 in Hilversum) de moeite waard. Thema is ‘mediageniek bestuur’ en één van de workshops gaat specifiek over de inzet van sociale media als twitter, hyves, ning-sites etc., in combinatie met de ideeën over ‘het nieuwe werken’ en ambtenaar2.0. En nu ik toch bezig ben: een workshop over crisiscommunicatie is natuurlijk ook aardig… kijk voor het volledige programma op http://www.festival.bestuurskunde.nl en schrijf je in!

    Beantwoorden
  10. Pieter Bas Elskamp

    Mooi stuk Bram, scherp! Maar idd ook complimenten voor Rijk voor een snel en sportief online handelen.

    @Ester: Als je je event wilt pluggen, kun je ook vragen of je hier een bannertje mag kopen hoor… 😉

    (je event op deze manier droppen zonder enige toevoeging aan de discussie werkt eerder averechts, zou je als online communicatieprofessional moeten weten)

    Beantwoorden
  11. huib

    Ha Bam, bedankt voor de porachtige case. Ik zal die donderdag 3 december zeker gebruiken bij de presentatie van “Twitteren op je werk”. En fair is fair, Rijk reageert goed

    Beantwoorden
  12. Rob Visser

    Het is goed om vakgenoten te attenderen op twitter als kanaal voor communicatie. Ik ben het er niet mee eens om twitter overal op te voeren als de (enige) standaard voor professioneel communiceren. Zodra ik die indruk heb, ga ik me gedragen als het jongetje dat roept dat de keizer geen kleren aan heeft. Ik lees hierboven wel dat het heel eigentijds is om te twitteren en dat zou best kunnen, maar vertel dan ook welke concrete resultaten daarmee blijkbaar al geboekt zijn. Als je professionals wilt aanspreken, kun je niet om de resultaten heen. En als het om twitter gaat hoor ik wel vaak dat je het voortdurend zou moeten doen, maar ik hoor daar zelden een zakelijke reden bij.

    Beantwoorden
  13. Maurice Beerthuyzen

    @Rob,

    Je hebt gelijk als je zegt dat Twitter niet de oplossing voor alles is. Eerst bedenken wat je wilt communiceren, en dan pas bedenken hoe je dat gaat doen; dat is wat iedere communicatieprofessional leert.

    Je kunt de zakelijke successen van Twitter denk ik in 2en splitsen:
    – Twitter werkt uitstekend voor je personal branding: door veelvuldig te lezen maar vooral te interacteren met vakgenoten doe je meer kennis op en wordt je netwerk groter. Uiteindelijk doet het bedrijf waar je werkt daar ook zijn voordeel mee.

    – Voor bedrijven zelf: Zelf heb ik nu vooral ervaring met de webcare die we via Twitter verzorgen. Als klanten opmerkingen hebben over het bedrijf waar ik werk, dan zorgt een team vanuit het klantcontactcenter voor een snelle afhandeling van de vragen en opmerkingen. Reacties zijn hierover overwegend positief.

    Maar er zullen best andere treffende voorbeelden zijn die aantonen dat nieuwe communicatiemiddelen als Twitter ook door bedrijven succesvol worden ingezet.

    Beantwoorden
  14. Bram Koster
    Bram Koster

    @Rob: ik denk dat we het er allemaal mee eens kunnen zijn dat Twitter geen standaard is voor professioneel communiceren. Twitter is gewoon een extra kanaal dat ingezet kan worden, al naar gelang het doel.

    Qua doel: in het artikel zelf geef ik al een aantal doelen om überhaupt te communiceren over de uitreiking: bereik, betrekken van doelgroep, etc.

    Qua Twitter als kanaal in dit specifieke geval: Twitter is een kanaal dat erg real-time is. Het is dus bij uitstek geschikt om via korte updates mensen te informeren over gebeurtenissen op het moment zelf. Daardoor is het een uitgelezen kanaal om verslag te doen van zo’n avond.

    Qua Twitter in andere gevallen: er is m.i. niet één juiste manier van het gebruik van Twitter. Het kan dienen als een soort vervangende RSS-feed voor persberichten (zijn sommige journalisten heel blij mee) of voor webcare, zoals Maurice beschrijft. Het is afhankelijk van de doelstellingen van de organisatie hoe Twitter in de bedrijfsvoering past. Prima.
    Maar het minste dat een branchevereniging in de communicatiesector kan doen, is ervoor zorgen dat ze alle kanalen voorbereiden of allicht claimen. Als dat niet gebeurd is, lijkt dat een teken aan de wand. Maar misschien blijkt bij het kopje koffie dat ik daar binnenkort drink wel het tegendeel!

    Beantwoorden
  15. Bram Koster
    Bram Koster

    @Huib: succes met je presentatie (als heb je die op het moment van schrijven waarschijnlijk al gehad…). Ben benieuwd of het aanslaat.

    En idd is de reactie van Rijk ook prima om mee te nemen in de presentatie. Uit het boekje!

    Beantwoorden
  16. Bram Koster
    Bram Koster

    @Remco: leuk dat Huib het heeft meegenomen in z’n presentatie. Ik heb sinds donderdag ook een aantal volgers erbij die volgens mij “in de klas” zaten… 🙂

    Beantwoorden
  17. Bram Koster
    Bram Koster

    Update d.d. 11-12: Rijk van Ark, voorzitter van Logeion, heeft hierboven op mijn bericht sportief en netjes gereageerd. Maar tot op heden, meer dan een week later, heb ik nog steeds niets van hem gehoord.

    Leereffect: webcare is niet alleen communicatie, maar ook DOEN!

    Beantwoorden
  18. rijk van ark

    was een goed gesprek met Bram. Account is volgens afspraak overgedragen en we gaan er mee aan de gang.

    Beantwoorden
  19. Huib Koeleman

    Goed om te lezen dat het geregeld is.

    En nu zorgen dat er snel wat leuke zaken gebeuren op twitter, facebook en linkedin. Uiteindelijk is natuurlijk het doel die platformen goed te gebruiken voor het delen van communicatie-kennis

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.