Leestijd: ca. 3 minuten

De tijd dat je je als marketeer enkel moest bezighouden met de billboards in de straat, is definitief voorbij. Je moet vandaag de dag simpelweg aanwezig zijn in de online wereld, maar daar stap je niet zomaar in. Een degelijke online advertising strategie is onontbeerlijk vooraleer je van start gaat. Om je hier mee op weg te helpen, zetten wij alvast de 3 stappen voor je op een rijtje die zorgen voor een succesvolle strategie.

 

1. Leer je doelgroep kennen

Eén van de grote voordelen van online advertising, is dat je heel gericht kan targetten. Je kan je advertentie bijvoorbeeld enkel tonen op niche-websites, en op sociale netwerken zoals Facebook kan je je doelgroep zelfs bepalen op basis van leeftijd, locatie of interesses. Al deze mogelijkheden zorgen echter wel voor extra werk, want je moet precies weten wie er in jouw doelgroep zit.

Om je doelgroep te leren kennen, zijn er verschillende mogelijkheden:

  • Neem je huidige klanten onder de loep. Wat is hun leeftijd, hun woonplaats en/of hun geslacht?
  • Stuur een enqûete uit. Je komt het meeste te weten door het gewoon aan je (potentiële) klanten te vragen. Zorg er wel altijd voor dat er een kleine beloning is voor het invullen van je vragenlijst, zo zal je heel wat meer antwoorden ontvangen.
  • Neem een kijkje bij de concurrentie. Als je zelf nog maar net start, kan je ook een kijkje gaan nemen bij het doelpubliek van je concurrenten, want het zijn die mensen die voor jou ook potentiële klanten zijn.

 

2. Kies het juiste platform

Eens je je doelgroep kent, weet je ook precies op welke online platformen ze zich bevinden en wat ze daar precies doen. Met die info in het achterhoofd kan je beslissen welke boodschap je op welk platform zal plaatsen. Zo kan je op Facebook je klanten bijvoorbeeld inspireren, en ze later via Search Engine Advertising effectief aanzetten tot kopen.

Maak zeker ook niet de fout om op alle sociale netwerken aanwezig te zijn. Social media is een krachtig online advertising platform, maar enkel wanneer je het juist inzet. Facebook, Twitter, Linkedin en bijvoorbeeld Pinterest hebben elk hun eigen doelgroep die allemaal vragen om een specifieke aanpak.

 

3. Stel een effectief marketingplan op

Nu je weet naar wie je wil communiceren en waar je dat best doet, is het tijd om een effectief marketingplan op te stellen voor je online advertising. Hierin beslis je hoe je nu precies gaat communiceren. De volgende vragen kunnen je helpen om dit plan op te stellen:

  • Wat is het doel van je campagne? Brand awareness, leads genereren, verkopen?
  • Wat is de boodschap die je wil meegeven?
  • Welk type media ga je gebruiken? Video, afbeeldingen, infographics, tekst?

Wanneer je deze 3 stappen goed uitvoert, zal je de juiste boodschap naar het juiste doelpubliek communiceren op het juiste moment. En enkel zo haal je het beste resultaat uit je online advertising strategie.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.