Leestijd: ca. 2 minuten

Persoonlijk contact is belangrijk, ook digitaal. Je klanten mogen van je verwachten dat je hen benadert met relevante content die op hen van toepassing is. Zorg er dus voor dat je je e-mails zo persoonlijk mogelijk maakt. Dan laat je je klanten zien dat je geïnteresseerd in hen bent en je richt op de wensen van je klanten.

Tip 1: Verwerk de voor- en achternaam in het bericht

Hoe persoonlijker, hoe eerder je klant zich voelt aangesproken en verder zal lezen.

Tip 2: Segmenteer op basis van leeftijd, woonplaats en geslacht

Maak voor elke groep een aparte e-mail en pas het design hierop aan. Zo reageren mannen en vrouwen meestal verschillend op bepaalde visuele prikkels. Deze hebben een grote invloed op het succes van je e-mail.

Tip 3: Kies voor een toegankelijke afzender

Een bericht waar de klant niet op kan antwoorden, is heel vervelend en niet klantvriendelijk. Wees direct, dichtbij en zeer toegankelijk.

Tip 4: Kies het juiste verzendmoment

Bepaal het vezendmoment op basis van de gewoonte van je klant. Opent je klant vooral op maandagmiddag je e-mails? Speel hier dan op in. Let ook op de frequentie: te vaak mailen, zal alleen maar weerstand oproepen.

Tip 5: Bied relevante content

Houd bij waar je klant interesse in heeft op basis van klikgedrag op de website. Speel hierop in.  De openratio en relevantie voor de ontvanger is veel hoger en zal dus beter scoren. Binnen enkele seconden bepaalt de klant op basis van het onderwerp hoe relevant de e-mail voor hem of haar is. Eenmaal geopend is het belangrijk dat de content aansluit bij het onderwerp: staat er wat is beloofd?

Tip 6: Bied relevante aanbiedingen

Heeft een klant een bepaald product gekocht, stuur hem dan een e-mail met producten die daarop aansluiten.

Tip 7: Heb aandacht voor ‘vergeten’ klanten

Er zijn ook altijd klanten die je mail niet openen. Probeer te achterhalen waar dit aan ligt en stuur hen een speciale e-mail om hen zodoende weer te activeren.

Tip: Wil jij de klantbeleving in jouw organisatie naar een hoger niveau tillen? Dan is de masterclass Customer Experience Strategie & Organisatie wat voor jou!

  • In 11 dagdelen ben je op de hoogte van de actuele trends en ontwikkelingen in customer experience.
  • Tijdens deze masterclass leer je hoe je de transformatie naar een klantgerichte organisatie aanpakt.

Lees meer over deze masterclass ►

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.