Leestijd: ca. 4 minuten

De zomermaanden zijn uitermate geschikt om je website of de website van klanten helemaal SEO proof te maken. Maar hoe pak je dit nu aan? Hieronder spijkeren we je bij met 5 tips.

Tip 1: registreer jezelf (of je klant) op Google Mijn Bedrijf

Je onderneming of zelfstandige activiteit registreren op Google Mijn Bedrijf is echt het allereerste wat je moet doen, zelfs al heb je nog geen website!

Door je onderneming te registreren bij Google Mijn Bedrijf zeg je letterlijk aan Google:

  • Dat je een onderneming hebt
  • Wat je onderneming juist doet
  • Waar je onderneming actief is

De registratie is zeer eenvoudig en is bovendien gratis. Het grote voordeel is dat je veel beter zal scoren in lokale zoekopdrachten: potentiële klanten bij jou in de buurt zullen jou veel vaker bovenaan in Google zien staan!

In onderstaand voorbeeld zocht ik naar een “SEO opleiding”. Aangezien mijn eigen onderneming in de buurt is, kwam deze bovenaan de lijst:

Tip 2: optimaliseer bestaande content

Voordat je als een malle nieuwe content gaat of laat schrijven, valt er vaak nog genoeg te optimaliseren voor content die nu al op je website staat. Ik kan me niet voorstellen dat ál je website pagina’s al op nummer 1 ranken in Google.

Begin bijvoorbeeld met het optimaliseren van pagina’s die nu een organische positie tussen de 20 en 30 hebben op hun focus zoekwoorden. Met een aantal kleine wijzigingen kun je ze vaak al richting de top 20 of zelfs de top 10 duwen. Ben je klaar met dit lijstje? Ga dan verder voor de focus zoekwoorden die nu een organische positie tussen de 15 en 20 hebben en werk steeds met stapjes van 5 omhoog totdat je bij de top 5 aankomt.

Tip 3: Schrijf een aantrekkelijk meta description

De meta description is een korte omschrijving waarover de pagina gaat. Deze omschrijving is niet direct zichtbaar voor gebruikers én voor Google is het ook geen ranking factor.

Toch is dit een belangrijke tag omdat de meta description het inleidend tekstje is dat zoekers te zien krijgen in de zoekresultaten van Google. De tekst die je hier ingeeft bepaalt dus of een zoeker doorklikt naar jouw website of niet. Op die manier is dit toch een onrechtstreekse SEO-factor!

Het veldje van de meta description vind je meestal net onder het veldje van de page title. Met andere woorden, dit hangt af van je CMS.

Tip 4: Gebruik titels / tussentitels

Eén van de hoofdzaken waar Google op let bij het indexeren van je website (of een pagina) is het gebruik van titels. De titel en tussentitels bevatten namelijk belangrijke informatie (of zouden dat toch moeten bevatten). Gebruik daarom zeker je zoekterm in de hoofdtitel van je pagina, en probeer je zoekterm zeker ook eens terug te laten komen in één van de tussentitels (als je daar gebruik van maakt).

Tip 5. Laat backlinks die niet meer werken, aanpassen

Heb je een aantal jaar geleden een backlink laten plaatsen op een website? Of heeft een website zelf een backlink naar jouw site opgenomen, maar werkt deze niet meer? Detecteer niet-werkende backlinks met behulp van je SEO-tool, neem contact op met de website-eigenaar en vraag of ze de backlink willen aanpassen naar een link die wél werkt.

Tip 5: Laat backlinks die niet meer werken, aanpassen

Heb je een aantal jaar geleden een backlink laten plaatsen op een website? Of heeft een website zelf een backlink naar jouw site opgenomen, maar werkt deze niet meer? Detecteer niet-werkende backlinks met behulp van je SEO-tool, neem contact op met de website-eigenaar en vraag of ze de backlink willen aanpassen naar een link die wél werkt.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.