Leestijd: ca. 3 minuten

Je producten, diensten, merk en business breng je onder de aandacht. Daar zijn legio mogelijkheden voor, online en offline. In dit vijfluik brengen we de business onder de aandacht van mogelijke klanten met de focus op 5 aspecten, te weten:

  • zoekmachineoptimalisatie
  • social media marketing
  • bloggen
  • email marketing
  • affiliate marketing

In 5 delen beschrijven wordt elke methode kort toegelicht.

 

Zoekmachineoptimalisatie

In het eerste deel kijken we naar de mogelijkheden die zoekmachineoptimalisatie ons biedt. Deze vorm van optimalisatie (die voortkomt uit zoekmachinemarketing, vanuit marketingperspectief hebben we het vaak over SEO en SEA; bij SEA kopen we ruimte en zijn we aan het adverteren; dit artikel legt de focus op SEO) .

Het succes van SEO ligt in het feit dat je website zo Google vriendelijk mogelijk gemaakt moet worden. Op deze wijze krijg je organische resultaten. Het is niet zo dat SEO meteen “goedkoper” is dan andere marketingvormen. Door slim te zijn, vooruit te denken en je bewust te zijn van de mogelijkheden en onmogelijkheden, kun je wel overbodige kosten voorkomen.

Met succesvol inzetten van SEO word je sneller opgenomen in de lijst met resultaten en mogelijk ook hoger in de lijst. Zoals we weten beperkt het kijkgedrag van de zoeker zich vaak tot de eerste, eventueel ook de tweede pagina, maar dan houdt het op. Hoog in de zoeklijst staan leidt tot betere vindbaarheid en meer traffic naar de website.

Tip: zoek ook een via Google naar “hoe kan ik beter gevonden worden…” of “how to get found …”.

 

Basistips voor een betere vindbaarheid

Een aantal basistips voor de betere vindbaarheid. Deze tips kun je gebruiken om de huidige website te toetsen of om een nieuwe website op te bouwen.

  • denk goed na over de naam van de website ofwel de opbouw van de URL
    – in de meeste gevallen wordt “www” niet meer genoemd, denk daar aan bij het samenstellen van de naam
    – geeft de naam van de website de bedoeling goed weer
  • gebruik keywords in de tekst en content
    – schrijf zo natuurlijk mogelijk maar denk wel na over de keywords
    – gebruik keywords die ook in de tags van de website staan
    – keywords zo weinig mogelijk herhalen
    – gebruik ook woorden die semantisch gerelateerd zijn aan begrippen uit de branche
  • bij het gebruik maken van WordPress als content management systeem, zorg dan dat de SEO plugin is geïnstalleerd; deze plugin helpt bij het optimaliseren van de content in relatie tot de vindbaarheid
  • koppel een sitemap aan Google
    o het koppelen van de sitemap helpt bij het vinden omdat de zoekmachines de opbouw van de website dan beter begrijpen
  • koppel ALT tags aan afbeeldingen
  • zorg voor een link op jouw website naar andere belangrijke en vooraanstaande websites
  • zorg voor een snelle website, hoe trager de website, hoe minder goed vindbaar je bent
  • ga bloggen

Dit is deel 1 van de 5 delen over het verbeteren van de promotie van je eigen business online.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.