Dank voor de mooie introductiewoorden op deze carnavalszondag, Sjef. En aangezien er dan toch gewerkt wordt, kan ik niet achterblijven en mijn eerste post op Bijgespijkerd plaatsen.

Het bericht is alweer een paar maanden oud, maar ik wil er toch graag bij stil staan. Op de site van Wired stond toen het bericht dat de Abilene Christian University als pilot 1000 studenten een gratis iPhone of iPod Touch had gegeven en deze vervolgens geïntegreerd in het curriculum. Reden hiervoor was om een jong generatie studenten, die voortdurend afleiding heeft door internet, mobiele telefoons en gaming, meer te bieden dan de standaard classroom training.

Het werkt. Met de iPhone en vooral de (soms speciaal ontwikkelde) iPhone-apps is er een andere leerervaring ontstaan. Zo maken studenten van enquête-apps gebruik om tijdens colleges meningen te geven en toetsvragen te beantwoorden. Het blijkt dat met deze toepassing veel meer studenten hun mening geven dan die paar in een standaard college. Verder doceren docenten niet meer een uur lang, maar begeleiden ze studenten bijvoorbeeld bij het vinden van relevante online info die dan vervolgens weer wordt ingezet voor discussie en verdieping.

De mooiste opmerking in het bericht vond ik deze: “About five years ago my students stopped taking notes,” Rankin said. “I asked, ‘Why are you not taking notes?’ And they said, ‘Why would we take notes on that?…. I can go to Wikipedia or go to Google, and I can get all the information I need.”

Deze pilot is natuurlijk een prachtig voorbeeld van de mogelijkheden van smartphones bij opleiden die naar mijn idee ook prima bij trainingen ingezet kunnen worden. Daarbij kun je mogelijk gebruik maken van bestaande apps, maar die kun je natuurlijk ook laten ontwikkelen. Ik heb laatst een beetje zitten te oefenen met appmakr (www.appmakr.com) en ik ben er achter gekomen dat je vrij makkelijk een basic app kunt maken zonder al te veel kosten. In de pilot was de enquête-app bijvoorbeeld een op maat gemaakte app.

Nu snap ik ook dat je deelnemers aan trainingen niet zomaar een smartphone gaat geven. Maar als de groei van smartphones gewoon doorgaat, dan hoeft dat ook helemaal niet en hoef je alleen maar de apps aan te bieden om het hele leerproces te ondersteunen.

Op naar nog meer van dit soort ontwikkelingen.

Lees meer over deze pilot op  http://www.wired.com/gadgetlab/2009/12/iphone-university-abilene/#ixzz0fGBQjccE

Over de auteur

Peter is marketeer, adviseur en auteur. Hij werkt voor Vergouwen Overduin, een groot bureau voor vaardigheidstrainingen, coaching en advies. Hij is auteur van de boeken Wat is nu eigenlijk het probleem? en Je iPad als mobiel kantoor.

11 reacties

  1. Ramon Kool

    Prachtig! Ik ben ook van een tijd waar de vraag rees, waarom aantekeningen maken? Toen nog net niet diehard in de internetcultuur, maar toch. Het hele idee van aantekeningen maken is natuurlijk absurd en door de komst van een directe, persoonlijke en live communicatielink met je medestudenten en je docent is het idee van ruis iets uit het verleden. Ik weet nog dat ik erg veel baat had bij dingen als msn en email als je met medestudenten (die verspreid waren door heel Nederland) naast college moest samenwerken.

    De vraag is ook, zorgt dit voor een complete omwenteling van het onderwijssysteem? Feitjes e.d. hoeven enkel vluchtig verteld te worden. De informatie is namelijk inderdaad vrijelijk beschikbaar. De bruikbare tijd kan nu worden besteed aan het dieper ingaan op deze zaken. Er zal echter wel gelet moeten worden op permissies. Want wat is echt waar? Het lesboek dat al vijf jaar oud is, of wikipedia dat die ochtend is aangepast? Wat wordt de richtlijn?

    Beantwoorden
  2. Thijs Kaasschieter

    Mwah, ik vond m’n aantekeningen toch altijd wel handig. Dan wist ik in ieder geval wat m’n leraar belangrijk vond, en aangezien hij/zij de tentamens maakte 🙂

    Ik vind het wel een interessant onderwerp. Zouden colleges op deze manier interactiever gegeven kunnen worden in plaats van éénrichtingsverkeer? Ik merk zelf dat wanneer je bij een event een Twitter-backchannel naast de presentatie zelf hebt staan dat het een stuk boeiender wordt om te volgen. Zo zou je tijdens het college direct vragen kunnen stellen die al door anderen in de zaal kunnen worden beantwoord. Voor het college even de hashtag bepalen en je kunt beginnen.

    Beantwoorden
  3. Peter van Loevezijn

    Hoi Ramon en Thijs,

    Bedankt voor jullie duidelijke meningen over deze pilot. Ramon, ik ben het met je eens dat je die kernvraag ‘Wat is waar?’ zeker moet stellen. Maar misschien is dat dan juist weer een mooie vraag om op door te gaan in zo’n college. Het concept scherpt eigenlijk de geest.

    En Thijs, geboeid worden is inderdaad een belangrijke factor bij leren en ontwikkelen en de Twitter-setting vind ik wel een mooi voorbeeld van hoe je social media daarbij in kunt zetten. Ken je toevallig voorbeelden van NL-opleidingen waar ze dat al doen?

    Beantwoorden
  4. Peter van Loevezijn

    Dank je Thijs. Ik ga er zeker naar kijken en als het weer voor mij stof tot nadenken geeft, dan kom ik er zeker op terug.

    Beantwoorden
  5. Peter van Loevezijn

    Dank je voor deze correctie. Volgens Wired bestond het pilotprogramma waar ik aan refereer uit 1000 studenten. Op moment van publicatie van het Wired-artikel was het aantal inmiddels uitgegroeid tot 2100.

    Beantwoorden
  6. Peter van Loevezijn

    Thijs,

    Dank je wel. Ik ga er vanavond gelijk naar kijken en als het kan ga ik erop reageren in een post.

    Beantwoorden
  7. Peter van Loevezijn

    Thijs,

    Zoals je kunt zien aan mijn laatste post, bewaar ik je tip voor een volgende. Ik heb ze inmiddels wel alle 100 bekeken. Zitten wel interessante opties tussen.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.