Leestijd: ca. 3 minuten

Facebook is eigenlijk al een ‘ideaalplaatje’ voor adverteerders door de mogelijkheden om je doelgroep te specificeren.  Je kunt namelijk advertenties tonen aan gebruikers met specifieke interesses, demografische- en/of geografische kenmerken. Daarnaast introduceerde Facebook een aantal maanden geleden de optie ‘brede doelgroepen targeting’ waardoor het nog makkelijker is om gericht je doelgroep te bereiken. Facebook breidt de ‘targetingopties’ nu nog verder uit. Sinds kort is het zelfs mogelijk om ‘specifieke interesses’ te combineren met ‘brede doelgroepen targeting’.

Facebook_target

De mogelijkheid om beide ‘targetingopties’ te combineren opent nieuwe deuren voor adverteerders. Enkele voorbeelden:

  • Een voetbalclub (b.v. Ajax) kan advertenties voor Ajax-tenues in kindermaten of  een ‘kids-club’ lidmaatschap gericht targeten op ouders die fan zijn van Ajax.
  • Bedrijven kunnen hun ‘facebook-fans’ die binnen een week jarig zijn, gericht targeten met felicitaties en/of speciale aanbiedingen. Dit is bijvoorbeeld interessant voor cafés of reisbureaus.
  • Ontwikkelaars van mobiele games / apps kunnen advertenties gericht targeten op iPhone en iPad gebruikers met interesse in bepaalde games of apps.

Vooralsnog is het combineren van ‘brede doelgroepen’ en ‘specifieke interesses’ alleen mogelijk via de Facebook Power Editor en nog niet in Facebook’s online Ads manager.

Toekomstige advertentiemogelijkheden?

Verder gaat het gerucht dat Facebook nog voor haar beursgang ook mobiele advertenties gaat introduceren. Dat is logisch gezien de verwachting dat het aantal mobiele gebruikers het aantal ‘vaste’ computergebruikers snel zal overstijgen. Dat blijkt ook uit het feit dat Facebook de brede categorie ‘Facebook Mobile’ al heeft aangemaakt als targeting mogelijkheid. Mobiele advertenties in de diverse Facebook-apps zullen dus niet lang meer op zich laten wachten.

De vraag is of dit een drukkend effect heeft op de klikprijzen voor de advertenties, omdat de hoeveelheid advertentieruimte (de inventory) hiermee enorm stijgt.

Over de auteur

Pieter Voogt is eigenaar van PauwR Internetmarketing, bureau voor o.a. Zoekmachinemarketing, Webanalytics en Social Media Marketing.

4 reacties

  1. Natalie Vijlbrief

    Namens Pieter:

    @Sanne: Jarigen targeten kan al wel, partners daarvan helaas nog niet 😉

    @Maurice: Goede vraag, dat ontbreekt inderdaad in het artikel. Op dit moment is de Power Editor alleen beschikbaar voor adverteerders die direct met een vertegenwoordiger van Facebook samenwerken. Zij kunnen een business account aanmaken, waarna je de Power Editor kunt downloaden en gebruiken.

    Beantwoorden
  2. Sanne Bruining

    @natalie ja, ik weet het (want ik zit ook op adverteren)
    Maar ik vond het wel een goed idee. Dit was dus eignelijk een gratis tip voor Facebook (ik neem aan dat ze dit blog lezen?) 😀

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.