Leestijd: ca. 4 minuten

Het verzamelen van data, email adressen en andere informatie over klanten en potentiële klanten is het fundament voor succes voor nagenoeg elke marketeer. Het geven van het email adres om zich aan te melden voor de nieuwsbrief is een stap verder in het uiteindelijke doel van de marketingstrategie, klanten werven.

Tip 1 – gebruik een header bar

Een header bar valt op. Je hebt een prominente positie en mensen kijken over het algemeen van boven naar beneden dus het valt op. De tekst moet wel wervend zijn.

Tip 2 – pop-up scherm

Een pop-up scherm waar duidelijk de voordelen voor de klant staan wanneer deze zich aanmeldt. Het scherm valt op e trekt de aandacht.

  • het moet wel passen binnen de verhaallijn van de cross mediale strategie
  • laat de klant ook zien zonder veel moeite hoe je het scherm kunt weg klikken

Tip 3 – gebruik social media triggers

In de email kan goed gebruik gemaakt worden van de contacten die ook via sociale media kunnen verlopen. Het is dan niet direct een aanmelding voor de nieuwsbrief. Voor sommige mensen kan het echter wel helpen om een tussenstap te hebben. En via de sociale media is het contact met de potentiele klant al gestegen.

Tip 4 – de “PS” op de website

Als je aanmeldingen wilt werven voor je nieuwsbrief is het gebruik maken van de technieken van de PS in de gedrukte media een goed middel. Door op de webpagina of het inschrijfformulier onderdaan nog een keer extra duidelijk te maken dat wanneer je je vandaag aanmeldt je beloond wordt, werkt nog steeds.

Tip 5 – mensen laten zien

Veel online interactie, en dus ook het werven van inschrijvers, gaat gepaard zonder het menselijk aspect. Veel websites hebben ook geen foto’s van mensen online staan. Aan de andere kant vinden we “aandacht” heel belangrijk en willen we (potentiele) klanten koesteren. Laat dan zien dat er mensen achter de nieuwsbrief en website zitten. Mensen met een kort CV, foto’s van mensen in een omgeving etc. Het verhoogt het aantal aanvragen.

Tip 6 – schep vertrouwen

Laat mensen zien wat de toegevoegde waarde is die zij krijgen door anderen er bij te betrekken:

  • hoeveel mensen hebben de nieuwsbrief
  • hoeveel mensen volgen de blog
  • het aantal mensen op facebook dat jou volgt
  • etc

Deze aantallen maken dat mensen het gevoel krijgen dat ze niet de eerste zijn en in een goed en vertrouwde omgeving komen.

Tip 7 – de onderkant van de website (footer)

Als je mensen naar de website trekt en ze scrollen naar beneden dan mag je constateren dat ze meer dan gemiddeld interesse hebben in jou en jouw aanbod. Laat dan in de footer zien wie en wat je bent en de toegankelijkheid van jouw website.

  • doe er speciale aanbiedingen
  • bied de mogelijkheid tot aanmelding voor de nieuwsbrief
  • geef de link naar sociale platformen waar je actief op bent

Het is een aantal tips dat de aanmeldingen voor je nieuwsbrief kan verhogen. Het gaat in dit soort campagnes om de details die het mooi maken en daardoor succesvol. Als je zomaar zaken gaat veranderen kan dat tegen je werken. Bewust omgaan met de klant en klantreis en daarin experimenteren is het belangrijkste advies.

Over de auteur

Redactie Bijgespijkerd

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.