Leestijd: ca. 3 minuten

De manier waarop je communiceert, zegt veel over je organisatie en je merk. Wees je hier bewust van, het heeft veel impact op het succes van je berichten. Uit een enquête blijkt zelfs dat meer dan 65% van de respondenten een emotionele band voelde met tenminste één merk of bedrijf. Streef voor je merk naar een consistente, algemene toon. Dit moet niet alleen het verhaal en het standpunt van je merk weerspiegelen, maar ook je relatie met je publiek.

Stap 1: Ken je publiek

Bij het vaststellen van de juiste toon voor je merk staat je publiek altijd centraal. Je producten, diensten en inhoud worden immers allemaal gemaakt met hun behoeften in gedachten. Heb je voor jouw klanten al persona’s gemaakt? Dit zijn gepersonifieerde representaties van je huidige of doelklanten en ze helpen je om je publiek beter te begrijpen en zich in te leven.

Zorg dat je je publiek kent als mensen. Dit maakt het mogelijk om rechtstreeks met hen te communiceren, op hun voorwaarden. Verzamel niet alleen demografische gegevens, maar ook over de problemen die ze proberen op te lossen; hun aankoop- en beslissingsbedrag en welke communicatiekanelen hun voorkeur hebben.c

Stap 2: Ken je perspectief

Zorg dat je je merk kent, het heeft een uniek perspectief. Je content en je merkverhaal moeten allemaal dat perspectief weerspiegelen. Het is geworteld in waar je voor staat, wat je merk, producten & diensten onderscheidt en wat je merk waardevol maakt voor je klanten.

Stap 3: Inventariseer je huidige toon

Bekijk hoe je nu communiceert naar je publiek. Bepaal welke toon het meeste impact heeft op je publiek. Gebruik je bevindingen om de toon te identificeren die het meest effectief voor je is en die je doelen het beste ondersteunt. Maak daarbij gebruik van de vier dimensies van toon:

  • Formele toon versus informele toon
  • Respectvolle toon versus oneerbiedige toon
  • Humoristische toon versus serieuze toon
  • Enthousiaste toon versus nuchtere toon

Stap 4: Breng alles samen

Gebruik voorgaande bevindingen om de juiste toon voor je merk of product te bepalen. Kijk daarbij ook naar je concurrentie, hoe pakken zij het aan en wat spreekt je hierin wel of niet aan. En dan is het een kwestie van doen en alert blijven.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.