Leestijd: ca. 6 minuten

Het oudste instrument in digital marketing is de e-mail. Het allereerste digitale bericht werd al in 1974 verstuurd door Ray Tomlinson. Het grote publiek maakte in 1995 kennis met de elektronische post toen het internet voor iedereen toegankelijk werd. Hoewel het medium al relatief oud genoemd mag worden, heeft het aan kracht nog nauwelijks verloren. De e-mailnieuwsbrief blijft dan ook een sterk hulpmiddel om jouw publiek te bereiken, als je tenminste de ontwikkelingen volgt.

1. Kies voor een mobiel formaat

In als maar toenemende mate worden e-mails geopend op een mobiel device. Met name de smartphone wordt steeds vaker gebruikt om de digitale brievenbus te openen. Inmiddels gebruikt een overgrote meerderheid van de consumenten de mobiele telefoon om een schifting te maken in de elektronische post. Zorg er daarom voor dat alle berichten die je verstuurt mobielvriendelijk – responsive – zijn. Voeg veel links toe en zorg voor een gestroomlijnde opmaak en bijpassende content.

2. Heroverweeg de Van-regel

De discussies over de ideale afzender duren voort. Sommige marketingexperts raden aan om je merk of bedrijfsnaam te gebruiken, anderen stellen voor om de echte naam en het e-mailadres van een bestaande medewerker van de organisatie te gebruiken omdat deze persoonlijker zijn. Bepaal welke optie het beste is voor jouw bedrijf door voor jezelf een eenvoudige vraag te beantwoorden: herkennen mensen mij vaker of de bedrijfsnaam dan wel merknaam? Gebruik ook een legitiem e-mailadres dat jouw merk versterkt. Ter verduidelijking, ldejonker@bijgespijkerd.nl is geloofwaardiger dan ldejonker@gmail.com of info@bijgespijkerd.nl.

3. Schrijf een pakkende onderwerpregel

Het chique sjabloon dat je hebt gekozen plus de geweldige content die je hebt geschreven, zijn waardeloos als de geadresseerden het bericht niet openen. Verhoog je opening rates door intrigerende maar toch beknopte en directe onderwerpregels te schrijven. Geef een korte impressie van niet meer dan 40 tot 45 tekens. Open bijvoorbeeld met ‘Profiteer vandaag nog van onze voorjaarsacties’. Je kunt ook een voordeel laten afleiden door de abonnees te verleiden de e-mail te openen door iets te zeggen als ‘Zijn er fiscale vragen? Krijg snel antwoorden!’.

4. Stel een duidelijke call to action

Abonnees op een nieuwsbrief moeten precies weten wat je wil dat ze doen met het bericht. Definieer duidelijk alle stappen die ze moeten nemen om een ​​aanbieding te verzilveren, een aankoop te doen of een incentive te ontvangen. Als je dat niet doet, missen veel mensen het punt van jouw boodschap. Hou het bij één call to action om verwarring te voorkomen.

5. Let op je taal

Als je e-mails verdwijnen in een spamfilter, bereiken jouw acties nooit de potentiële klanten. Bovendien kom je in de problemen als jij je niet houdt aan de ‘Controlling the Assault of Non-Solicited Pornography and Marketing Act’, de CAN-SPAM Act. Vermijd deze narigheden door de uitgebreide lijst met verboden woorden en zinnen van softwareprovider HubSpot in acht te nemen.

6. Verpruts je eerste contact niet

Als je initieel contact legt met een e-mailabonnee, vermijd dan de hard sell. Bied geen verkooppraatjes aan en probeer niet direct een deal te sluiten. Bouw in plaats daarvan een vertrouwensrelatie op. Stel jezelf, je bedrijf of de service die je aanbiedt kort voor. Nodig klanten dan uit om rechtstreeks contact met je op te nemen, bijvoorbeeld door zich te registreren voor een gratis evenement, lid te worden van jouw community of een gratis rapport te laten downloaden. Je krijgt veel meer registraties als je de abonnees niet met reclameboodschappen overlaadt.

7. Voeg een persoonlijk tintje toe

Personalisatie kent een lange weg. Sommige mensen kiezen ervoor om te investeren in systemen waarmee je de namen van de abonnees aan de onderwerpregel en het hoofdgedeelte van de berichten kunt toevoegen, maar deze aanpak is niet voor iedereen weggelegd. Je kunt jouw e-mailinglijst ook segmenteren op basis van bijvoorbeeld geografie, leeftijd of aankoopgeschiedenis en vervolgens berichten verzenden die specifiek voor elke groep zijn geschreven. Een voorbeeld: ‘Dit is een snel bericht om in te checken en ervoor te zorgen dat je tevreden bent over jouw aanschaf van onze widget vorige maand. Ik wil je ook informeren over de accessoires voor deze widget die we binnenkort aan ons assortiment toevoegen.’

8. Bied waardevolle freebies aan

Je moet klanten een reden geven om jouw berichten te openen. Dus of je nu kortingsbonnen wil aanbieden, gratis evenementen onder de aandacht wil brengen, lezers wil uitnodigen om zich aan te melden voor een gratis nieuwsbrief of speciale rapporten of inzichten uit de sector wil verspreiden, zorg er gewoon voor dat je iets van waarde biedt. Gratis moet nooit goedkoop betekenen. Voordat je een incentive kiest, moet je de behoeften van jouw klanten volledig analyseren en begrijpen. Bepaal welke informatieve berichten of praktische hulpmiddelen hun leven gemakkelijker of beter maken en bied die hen vervolgens aan.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.