Leestijd: ca. 4 minuten

“Ik zie geen enkele reden waarom mobiel adverteren niet relevant zou worden voor elke adverteerder”. Die uitspraak deed Karim Temsamani onlangs in zijn functie als ‘Hoofd Mobiel Adverteren” bij Google. Aangezien het aantal mobieltjes al jaren harder groeit dan het aantal PC’s en laptops en ook de tablet ten tonele is verschenen, is mobiel adverteren in ieder geval onmogelijk nog te negeren voor actieve (online) adverteerders.

De inkomsten voor de zoekgigant (ca. 1 miljard in 2010) komen nu nog vooral uit mobiele AdWords advertenties, boven en onder de zoekresultaten en in Google Maps en andere Google diensten. Hieronder vallen ook de ‘click-to-call‘ advertenties, waarmee je direct kunt bellen naar de adverteerder door op de advertentie te klikken. Goed voor miljoenen telefoontjes per maand. In de afgelopen twee jaar is het aantal mobiele zoekopdrachten via Google meer dan vervijfvoudigd. In de eerste helft van 2010 alleen al steeg het mobiele zoekverkeer met meer dan 50 procent.

Om deze redenen waren Google en Apple vorig jaar verwikkeld in een strijd om het bedrijf AdMob over te nemen, gespecialiseerd in mobiel adverteren. Google trok hierbij aan het langste eind. Via AdMob kunnen adverteerders met onder meer banners, tekst- en videoadvertenties adverteren op een groot aantal websites en applicaties (ook van Apple).

In-Appvertising

Als reactie hierop lanceerde Apple haar eigen advertentieplatform: iAd. “iAd combineert de impact van tv-reclames met de interactiviteit van het web en biedt gebruikers een geheel nieuwe manier om reclames te bekijken vanuit hun favoriete apps”, aldus Steve Jobs, CEO van Apple. Met iAd, dat is geïntegreerd in iOS 4, kunnen gebruikers direct vanuit de app waarin ze bezig zijn, reageren op reclames, zelfs wanneer ze een video bekijken, een game spelen of via een reclame een app of iTunes®-materiaal downloaden.

Apple deelt de inkomsten met de App ontwikkelaar, deze krijgt 60% van de inkomsten uit de advertenties. Een nadeel is dat Apple zeer strenge eisen stelt aan de advertenties. Zo streng zelfs dat er naar verluid al adverteerders om die reden zijn weggelopen.

Google gelooft ook in In-Appvertising en wil daarom snel veel en goede apps voor haar eigen Android platform (laten) ontwikkelen. Via AdMob kunnen ontwikkelaars proberen de door hun ontwikkelde app winstgevend te maken. Adverteerders kunnen gericht adverteren, niet met behulp van zoekwoorden, maar door het selecteren van variabelen als platform (op het web, in Apps of Games), geografische kenmerken en zaken als leeftijd en geslacht. AdWords advertenties kunnen via AdMob worden vertoond. Adverteerders dienen hun advertenties dan te richten op mobiele apparaten en op het Google Display Netwerk.

Nederlandse Mobiele Advertentie markt

In Nederland wordt ook volop geëxperimenteerd met mobiel adverteren, onder meer door grote partijen als STER, Sanoma en de Telegraaf. Een partij als WebAds verzorgt voor veel uitgevers de exploitatie van hun online ‘inventory’ (reclameruimte). Inkopen van deze ruimte geschiedt op CPM basis (kosten per 1.000 vertoningen). De voordelen van mobiel adverteren (volgens WebAds):

  • 1-op-1 contact
  • Targeten op toestel, provider, tijdstip en dag
  • 100% aandacht
  • Altijd bereikbaar (letterlijk bijna 24-uur per dag binnen handbereik)
  • Crossmediale inzet

Over de auteur

Pieter Voogt is eigenaar van PauwR Internetmarketing, bureau voor o.a. Zoekmachinemarketing, Webanalytics en Social Media Marketing.

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.