Leestijd: ca. 4 minuten

Het einde van het jaar nadert. Dan bezinnen we vaak over het afgelopen jaar en maken plannen voor het komende jaar. De redactie van Bijgespijkerd helpt je daar bij door het verstrekken van praktische informatie en handvatten om je marketing- en communicatiestrategie effectiever te laten zijn. In dit artikel geven we een aantal cijfers over 2014 en trends voor 2015. Gewoon om een idee te krijgen wat in het algemeen het effect is van de inzet van media.

Natuurlijk is een getal maar een getal en moet je rekening houden met meer factoren die het succes mede bepalen of kunnen beïnvloeden, denk aan:

  • ken je de doelgroep goed of niet goed
  • weet je wie je klanten zijn
  • wat zijn de ervaringen met het medium en het kanaal
  • welke propositie doe je
  • is het moment van verzenden wel goed
  • past de gehele campagne in de mindset

 

Het zijn maar 6 voorbeelden om de getallen die we noemen ook enigszins te nuanceren. Toch is het een mooie lijst geworden:

  • meer dan 50% van mobiele zoekacties leidt tot een aankoop
  • 78% van de facebook gebruikers doen dat alleen via het mobiel
  • email wordt door 64% van de beslissers gelezen via email
  • email berichten met een “sharing-button” laten een toename van 158% zien van het click-through percentage
  • ruim 70% van de email wordt binnen 48 uur geopend
  • in het weekend is de openrate van een email significant lager dan op weekdagen

  •  voor B2B, woorden als “geld”, “winst”, “opbrengst” en “voordeel” laten een stijgend percentage open rate zien
  • 18% van de marketeers plant om in 2015 Google+ meer in te gaan zetten
  • meest gevolgde merk op Twitter is Facebook
  • horeca en retailers hebben het meeste baat bij twitter
  • 34%van de marketeers zet Twitter succesvol in om leads te genereren
  • van de 100 ondernemingen in de Fortune top 100, gebruikt 91 ondernemingen LinkedIn als wervingstool

 

  • ruim 60% van de marketeers gebruikt Facebook om klanten te werven
  • ruim 60% van de Facebook account bezitters is dagelijks op Facebook te vinden, gemiddeld is iemand 16% van de tijd online actief op Facebook
  • ruim 70% van de mensen online gebruikt social media
  • afgelopen 5 jaar is het marketingbudget voor inzet van social media verdubbeld
  • ruim 85% van de marketeers in B2B gebruiken sociale media om content te verspreiden

  • meer dan 70% van de marketeers vindt dat “branded content” meer oplevert dan adverteren
  • ruim 70% van de marketeers gaat ruim 25% meer investeren in digital marketing
  • een video op een landingspagina levert een conversie op van ruim 80%
  • in 2020 zal 85% van de mensen via een interface interactie onderhouden
  • net geen 40% van de marketeers vindt dat content via een blog een effectief kanaal is

  • het gebruik van videocontent is dit jaar gestegen met ruim 70%
  • infographics worden ruim 50% meer ingezet
  • 81% van de mensen in de orientatiefase van een aankoop gebruikt de zoekmachine
  • meer dan de helft van de marketeers geeft aan dat zoekmachinemarketing een grote invloed heeft op leadgeneration
Bronnen o.a. Newscred, Econsultancy, Social Fresh, Heidi Cohen, Forbes, Ment Kuiper, Mark the Marketer, Jeff Bullas, Rocket Post

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.