Leestijd: ca. 6 minuten

Iedereen heeft 1 of meerdere accounts op verschillende sociale media. Facebook, LinkedIn, Pinterest, Youtube, Twitter, Instagram en Whatsapp zijn de meest gebruikte en bekende sociale media. Marketeers maken daar gebruik van. Je doelgroep en klanten zijn redelijk dicht bij, gemakkelijk bereikbaar en vaak ook nog tegen relatief lage kosten.

Dat levert ook nadelen op omdat er daardoor mogelijk een wildgroei ontstaat op de sociale media waardoor het karakter van het medium maar ook het aantal gebruikers gaat veranderen. Daarom een beeld van wat je beter wel en beter niet kunt doen.

Belangrijkste punt van aandacht is natuurlijk handelen op rationele basis en als uitgangspunt de wensen, behoeften en gedrag van de klant.

Deze lijst geeft je een beeld. Natuurlijk is elke verdeling discutabel, het gaat er om dat je bewust bent van de keuzes die je maakt.

 

Wat moet je niet doen op sociale media

Wat je beter niet kunt doen op sociale media geeft inzicht in aspecten die over het algemeen ook leiden tot minder succes.

  • focus op geld
    – op sociale media kun je geen en wil je geen geld verdienen, het woord sociaal impliceert een omgeving waarin contacten gelegd worden
  • geen nieuwe mogelijkheden proberen
    – de sociale media zijn voortdurend in beweging en veranderen snel, die nieuwe elementen moet je juist wel uitproberen
  • algemene antwoorden geven op vragen
    – een standaardantwoord geven op een vraag is niet echt sociaal, stel je eens voor dat je een gesprek voert en je geeft alleen maar standaardteksten als antwoord tijdens dat gesprek
  • het antwoord opzoeken in een boek
    – de sociale media zijn anders en veranderend, dat maakt dat de antwoorden die je zoekt niet standaard terug te vinden zijn, experimenteren is het devies
  • geen onderzoek doen naar klantgedrag
    – maar posten en teksten plaatsen zonder de klant echt te kennen is zinloos, je moet echt inspelen op de behoeften van de klant
    – klantbehoefte centraal stellen
  • alleen gebruik maken van advertenties
    – een sociaal medium is niet geschikt om alleen maar als advertentiekanaal te gebruiken, je kunt wel een combinatie zoeken vanuit de inhoud
  • niet nastreven van engagement
    – sociale media is een medium waarbij betrokkenheid, engagement en dergelijke centraal staan, zorg dan in je benaderingen dat je engagement centraal stelt, dat voelt voor de klant ook goed
  • praten over je producten
    – praten over je producten is een vorm van verkopen, niet doen, wel de inhoud en de mogelijkheden benadrukken
    – natuurlijk kun je best een keer een verkoopactie hebben, zorg ervoor dat het gedoceerd is
  • sociale media inzetten zonder doelstelling
    – zomaar wat doen is sowieso slecht
  • proberen zelf een BN’er te worden
    – stel jezelf niet centraal of probeer geen BN’er te worden, sociale media zijn geen media waarmee je jezelf op een voetstuk gaat zetten
    – dat doe je ook niet in een gesprek (althans, niet iedereen)
  • op elk sociaal medium actief willen zijn
    – er is een te groot aantal van mogelijke sociale media waar je actief op kunt zijn, ga niet op elk medium actief worden vanuit je strategie
    – proberen van nieuwe media moet natuurlijk wel
    – focus op die media waar de klant actief is

 

Wat je wel kunt doen op sociale media

Naast een aantal zaken die je niet moet doen is er ook een aantal zaken die je juist wel moet doen.

  • focus op mensen
    – mensen zijn sociale wezens, systemen en media niet; zorg dus dat je communiceert als mens, met mensen en dus ook reageert als mens
    – je teksten moeten dus ook geschreven zijn voor mensen
  • experimenteer
    – eigenschappen en mogelijkheden van sociale media veranderen snel, probeer nieuwe mogelijkheden uit, experimenteer en monitor de resultaten en gevolgen
    – bij positieve reacties doorgaan, bij negatieve experimenten kun je altijd stoppen
  • gebruik de echte namen van mensen
    – mensen zijn mensen en hebben een naam, het gebruiken van die naam in een reactie maakt de reactie sterker
    – vergelijk met direct mail of het voeren van een gesprek, het noemen van de naam maakt het persoonlijker en de aandacht van de lezer is groter
  • geef een reactie op elke vraag
    – een discussie starten of vragen stellen waar mensen op reageren maakt dat jij ook moet reageren, plan dat duidelijk in, dagelijks reacties geven is belangrijk
  • combineer verschillende elementen om een publiek op te bouwen
    – sociale media alleen kan niet succesvol zijn, integreer de mogelijkheden in combinatie met de cross mediale strategie
    – de samenstelling van de mogelijkheden maakt het geheel sterker
  • zorg voor engagement
    – zorg dat je menselijk bezig bent en mensen raakt en bindt aan je
    doe mee aan discussies en gesprekken in groepen
    – zoek ook andere groepen op die praten over onderwerpen die jouw diensten raken en doe mee in de discussie (let op dat je niet gaat verkopen in die gesprekken)
  • praat over de passies van de volgers en klanten
    – wanneer je een hobby hebt herken je het, mensen vinden het leuk om over hobbies te praten, neem dat mee in je content strategie
  • denk vanuit de mobiele component
    – sociale media wordt het meest gelezen via mobiele devices, zorg dan dat je daar op aansluit
  • koppel je sociale strategie aan marketing- en ondernemingsdoelstellingen
    – de sociale strategie is een component van de marktingstrategie die weer een component is van de ondernemingsstrategie; zorg dat er koppeling tussen de verschillende niveaus van strategie is
  • zorg voor customer insights
    – ken je klant en speel er op in
  • gebruik storytelling
    – een goed verhaal blijft hangen bij de lezer, zorg dan ook voor een goed kanaal

Met deze tips kun je zeker je eigen aanpak een keer auditen en kijken wat er beter of anders kan.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.