Leestijd: ca. 4 minuten

Is Twitter nu wel of niet een succesvol medium? Zeker bij het genereren van leads en het vergroten van het netwerk, het delen van content en het attenderen op nieuws, is een aantal voorbeelden hoe je Twitter wel goed kunt inzetten. Dat varieert natuurlijk wel weer per product-marktcombinatie, de doelgroep en de mate van gebruik van Twitter. Er is dus meer dan alleen plaatsen. Wanneer je dan besluit om Twitter in te zetten dan wil je ook dat dat zo effectief mogelijk is. Een aantal tips voor het verhogen van de effectiviteit.

 

Gebruik beeldmateriaal

Het kan niet vaak genoeg gezegd worden. Het gebruiken van beeldmateriaal levert een significant hogere conversie op. Als mens hebben we een relatief kort geheugen en afbeeldingen of bewegend beeld blijft langer hangen dan platte tekst. Ruim 50% van de tweets met een afbeelding wordt geopend ten opzichte van bijna 30% van de tweets zonder beeld.
Het voordeel van een film plaatsen op Twitter is dat je een lang verhaal in een korte momentopname kunt vertellen.

 

Gebruik beïnvloeders

Wanneer er wordt gesproken over sociale strategie dan komt het woord ambassadeur (of fan of promotor) snel naar voren. Zonder echt in te gaan op de definities is het mogelijk om te kijken wat er voor beïnvloeders zijn, al dan niet als ambassadeur of fan. Analyseer in jouw markt of er groepen of mensen zijn die op basis van aantallen volgers en traffic in aanmerking komen als beïnvloeder. Op het moment dat je de mogelijke beïnvloeders hebt kun je beginnen met het benaderen van deze mensen of groepen. Paar tips:

  • start het gesprek zelf, wees genereus en aardig
  • retweet berichten van hen
  • deel berichten
  • plaats berichten waarvan je weet dat de volgers van hen het goed en leuk vinden

Als dat goed gaat wil de mogelijke beïnvloeder zeker helpen.

 

Gebruik content opnieuw

Vaak is content die wordt geplaatst opnieuw te gebruiken. Daar zijn we vaak terughoudend in, echter hoe groot is de kans dat iemand alle content gezien en gelezen heeft. Daarnaast storen we ons niet aan een herhaling. Het is dus mogelijk om content die goed is ontvangen te hergebruiken.

  • retweet een ouder bericht (dat dan wel goede resultaten heeft gehad)
  • vertaal de content in een infographic
  • vertaal de content in een slideshare presentatie
  • update de content met actuele data en retweet
  • maak een top 10 van de beste tweets van afgelopen jaar en herplaats die

 

Gebruik een twittercard

In een gewoon bericht kun je 140 karakters plaatsen. Met een twittercard kun je meer richting geven aan het genereren van traffic naar de website door koppelen aan afbeelding en website. Tegelijk is het aantal karakters meer dan 140 waardoor je de tekst kunt aangeven.

 

Schenk aandacht aan de hogere conversie naar website

Voor het vermelden van de website alleen heb je geen twittercard nodig. Met een duidelijke call-to-action of goede buttons kun je de aandacht vestigen op de website.

  • gebruik een POLL om traffic te genereren
  • opvallende stellingen trekken de aandacht
  • opvallende statistieken waarvan het vervolg op de website staat
  • vraag om de retweet door anderen
  • doe een onderzoek via de website
  • nodig uit voor een download

 

Vraag om terugkoppeling

Meer beweging en traffic krijg je door het uitlokken van reacties. We zijn als mens zoekend naar sturing. Dus mensen vragen om terugkoppeling leidt tot groter succes dan niets vragen.

  • gebruik open vragen in een onderzoek
  • vraag om feedback bij een nieuw product
  • vraag om inhoud

Twitter. Je doet het er niet zo maar even bij. Dat denken toch nog steeds veel marketeers. Dat maakt dat het kanaal wisselend succes genereert.

Over de auteur

Redactie Bijgespijkerd

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.