Een merk is een associatie in het denken van de gebruiker of koper. Dat betekent dat een merk “geladen” kan worden door marketeers. De associatie wordt echter ook gevormd door de meningen en ervaringen van de koper en gebruiker zelf of door meningen en ervaringen van het sociale netwerk van de koper en gebruiker.

Het model van Kapferer om te kijken naar de verschillende invalshoeken bij het ontwikkelen van een merk laat deze invalshoek prima zien, ondanks de leeftijd van het model.

 

 

In het model wordt weer gegeven hoe de elementen voor het ontwikkelen van een merkstrategie ontwikkeld kunnen worden. De 12 tips kun je gebruiken in de verschillende elementen van het model, soms op meerdere plekken, soms op 1 element.

 

1 – de eerste indruk

Op het moment dat je voor het eerst wordt gezien of gebruikt is meteen een belangrijk moment om te kijken naar de reflectie en het zelfbeeld. Door het vastleggen van de eerste indruk weet je ook of het beeld van de zender duidelijk is en doeltreffend.

 

2 – ontwikkel een goed logo

Een logo is een beeldmerk. Dat beeldmerk wordt vaak ontwikkeld vanuit het perspectief van de zender. Wanneer het logo een duidelijk beeld geeft van de voordelen voor de klant en het logo sluit aan bij de verwachtingen, is het een sterk logo.

 

3 – zorg voor (toegevoegde) waarden

Bij het “zenden” van het merk is het belangrijk om vanuit waarden te denken die belangrijk zijn voor een klant. Bij het ontwikkelen van een merkstrategie voor een kinderdagverblijf is het nagenoeg logisch dat de waarden “vertrouwen, veiligheid, kwaliteit en transparantie” zijn. Neem deze waarden mee in alle uitingen en communicatie die je als zender gebruikt. Dat zorgt voor consistentie en versterkt het merk.

 

4 – transparantie

Een merk dat niet transparant is en zich probeert te bedekken voor de ontvanger zal steeds vaker, en zeker online, een negatieve associatie krijgen.

 

5 – laat jezelf zien

Wanneer je hebt gekozen voor een logo en andere visuele uitingen, laat jezelf dan op zoveel mogelijk plekken zien. De kracht van de boodschap zit in de herhaling en dat versterkt het merkgevoel.

 

6 – lange termijn visie

Bij een korte termijn strategie is het niet altijd even raadzaam om een merkstrategie te ontwikkelen. Een goede merkstrategie is gebaseerd op langere termijn.

 

7 – neem de collega’s mee

De collega’s zijn ook een onderdeel van het zenden van een merk. Tijdens offline bijeenkomsten en online communicatie (sociaal) worden zowel de zakelijke alsook de privé omstandigheden besproken, dus ook het merk.

 

8 – bepaal een doelstelling

Wat wil je bereiken met de merkstrategie? Het ontwikkelen van een strategie kan pas in combinatie met definiëren van een doelstelling. Je moet immers weten wat je wilt bereiken en wanneer je daar denkt te komen.

 

9 – ervaring van klanten

In de journey van het werven en behouden van klanten zijn veel touchpoints die je kunt gebruiken om het merk te versterken. Let op de ervaring die een klant heeft met je product. De ervaring bepaalt voor een groot deel de associatie en dus de merkwaarde vanuit de klant gezien.

 

10 – afbeeldingen

Afbeeldingen, bewegend of statisch, moeten consistent worden gebruikt en ingezet. Een goed voorbeeld hiervan is Coca-Cola die een bepaalde consistente uitstraling heeft. Het doorvoeren van storytelling is ook een factor voor succes.

 

11 – laat mensen je merk verspreiden

Enthousiasmeer en faciliteer het verspreiden van je content en andere elementen rondom het merk door je netwerk. Peer-to-peer communicatie heeft een groot effect op het netwerk van die mensen. Daarnaast laden deze mensen je merk ook meteen voor je.

 

12 – voortdurend leren

Learning by doing en doing by learning. Het is een voortdurend proces om tot de beste invulling van het model te komen en daarmee de beste merkwaarde te ontwikkelen.

Met deze tips kun je kijken of je je eigen merk een boost kunt geven.

2 reacties

  1. Danny Verhoeven

    Hoe relevant is dit voor kleine ondernemers? Die hebben vaak geen geld om te investeren in branden. Vaak zie je daar op korte termijn ook niet iets voor terug.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.