Leestijd: ca. 5 minuten

In een wereld waar de meeste aandacht uitgaat naar de ontwikkeling die te maken hebben met online marketing en online communicatie, is ook het offline deel van een campagne zoals direct mail een succesvol instrument. Natuurlijk zal het aantal campagnes en het aantal direct mail poststukken de komende jaren afnemen. Misschien is het dan juist wel onderscheidend en succesvol om net dan een offline direct mail te sturen. We hebben als mens namelijk altijd nog een onbedwingbare nieuwsgierigheid.

 

Tip 1 – stel doelen

Alle media die we inzetten offline en online moeten een doelstelling hebben. Wat is de rol van de direct mail campagne in het gehele proces. Het vermelden van de call to action is belangrijk om de rol vast te stellen en daar doelen aan te kunnen koppelen.

 

Tip 2 – ken je ontvanger

Het bepalen van de ontvanger zal over het algemeen gaan op basis van data die beschikbaar zijn of gekocht kunnen worden. Toch is het beter om je te verdiepen in de ontvanger en wat die ontvanger ontvankelijk maakt voor jouw mailing en de call to action die je er in hebt staan. Er zijn mensen die gemakellijker van het ene medium naar het andere medium schakelen dan anderen bijvoorbeeld, maar ook de wijze van schrijven is een punt van aandacht.

 

Tip 3 – ken je publiek

Deze tip ligt dicht tegen tip 2 aan. Een eigenschap die een direct mail echter onderscheidt van vele online kanalen en media is dat de direct mail wel eens op een bureau kan blijven liggen. Op dat bureau kan de mail worden gezien door derden, het publiek. Ook kan het zo zijn dat de direct mail wordt door gegeven door de ontvanger aan een collega of relatie. Als verzender van de direct mail moet je hiervan op de hoogte zijn. Als dat veelvuldig plaats vindt moet daar in opmaak en tekst ook rekening mee gehouden worden.

 

Tip 4 – verzamelen van informatie

Denk na over wat je kunt weten. Vaak wordt een direct mail (geldt overigens ook voor andere media en kanalen) vanuit een flow “even” gemaakt, bestand er bij gezocht en versturen. Dat kan een inconsistentie opleveren die een negatief effect heeft op het resultaat van de direct mail. Jezelf de tijd geven om informatie te verzamelen is essentieel voor succes.

 

Tip 5 – raak de ontvanger

De eerste indruk maak je maar 1 keer, de mailing moet dus in een kort tijdsbestek een effect en resultaat bewerkstelligen. Dat betekent dat in de zogenaamde 4 seconden die een mailing heeft, de ontvanger gestuurd moet worden naar de gewenste call to action. Kopregels, plaatjes en creativiteit moeten leiden tot actie.

Tip 6 – verras me!

Het klinkt eenvoudig. Een gemiddeld mens krijgt 3500 tot 5000 commerciële impulsen per dag. De direct mail heeft wel wat meer aandacht dat een willekeurig billboard. Echter het verrassen van de ontvanger met de mail is wel een maatregel dat tot effect leidt. Het zogenaamde wow effect hoort hier ook bij. Maak het opvallend, creatief, uniek etc

 

Tip 7 – personaliseren

Wanneer we een tekst lezen en onze eigen naam staat er in dan is de kans groot dat we die naam zien en gaan lezen. Het personaliseren vergroot de kans op succes door deze persoonlijke bandering. Het geven van een opdracht of het overgaan tot een koop is immers ook afhankelijk van de gunfactor.

 

Tip 8 – cross mediale aanpak

Zorg dat de direct mail campagne onderdeel uitmaakt van een cross mediale aanpak en kijk goed wat de rol van de direct mail is en hoe die rol in ingevuld. Er is geen medium of kanaal meer dat alleen het succes kan maken.

 

Tip 9 – denk in stappen

Wanneer we alle informatie en overtuiging in 1 keer weg geven in de mail is de kans op succes kleiner. De mens moet langzaam worden beïnvloed, wennen aan het idee. Daarnaast zijn we als mens gek op cliff hangers. Denk in deze tip ook aan storytelling en vertel het verhaal. Vertel het verhaal in delen.

De tips liggen voor de hand, En over elke tip is wel een rij handvatten op zich te geven. Omdat de tips zo voor de hand liggen worden ze vaak overgeslagen en zijn er direct mailingen die gewoon niet goed zijn, En tegenwoordig is het niet het goedkoopste kanaal dat we kunnen inzetten. Succes bij de volgende campagne!

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.