Vindbaar zijn online. Zoekmachinemarketing (SEO) is een marketinginstrument dat eigenlijk wordt aangeboden door de grote zoekmachines van deze wereld, de bekendste is natuurlijk Google, op de voet gevolgd door Youtube. Deze zoekmachines maken het mogelijk om onze website beter op de voorgrond te krijgen, vindbaar te maken en daardoor traffic te genereren. Om echter gebruik te kunnen maken van deze organische vorm van zoekmachinemarketing is het aan te raden met regelmaat een aantal aspecten van je website te analyseren, evalueren en mogelijk verbeteren of aanpassen.

Hier een aantal tips voor betere SEO Optimalisatie.

 

1 De opbouw van de website

Een website bouwen is zo gedaan. Althans, wordt vaak gezegd. WordPress maakt het ons wel gemakkelijk en is zeer goed mee te werken, de software helpt zelfs met het samenstellen van een vindbare opbouw van de website. Let op de volgende punten op je website:

  • content moet zichtbaar zijn
  • content moet onderdeel van de homepage zijn
  • de content moet in verschillende niveaus worden aangeboden, van belangrijk naar minder belangrijk
  • denk aan de navigatie, deze moet simpel en transparant zijn
  • zorg voor links en affiliates die relevant zijn voor de inhoud van de eigen website
  • de URL van de website moet eenvoudig zijn, liefst woorden in plaats van tekens en cijfers
  • de contactinformatie en de mogelijkheden om contact te leggen moeten zichtbaar zijn
  • denk ook aan de privacy policy
  • geef duidelijk aan wie er achter de website zit, afbeeldingen met mensen werken mee, zeker als deze zijn gelinked an LinkedIn

 

2 Opbouw van Keywords

De keywords zijn woorden waar mensen op zoeken en die een aantal keer genoemd moeten zijn op de websites.

  • kies verstandig de keywords
  • gebruik een paar keywords per pagina
  • controleer de concurrentie betreffende het keyword in Google
  • monitor de CTR op basis van de keywords en stuur bij waar mogelijk

 

3 Title Tags

De woorden die je gebruikt in titels van de pagina.

  • gebruik je keyword
  • zorg dat de title tag klikbaar is
  • denk aan het toevoegen van het merk
  • een keyword niet herhalen in 1 title tag
  • laat deze tag niet langer zijn dan 50 tot 60 karakters

 

4 Meta Omschrijvingen

Een beschrijving die je de website meegeeft.

  • denk goed na over de meta omschrijving
  • de meeste keywords (die ook het belangrijkst zijn) moeten mee genomen worden, liefst zo snel mogelijk in de beschrijving
  • een meta omschrijving is niet langer dan 150 tot 160 karakters

 

5 Header tags

Denk bij header tags aan:

  • zorg voor een unieke header op elke pagina
  • gebruik de focus keywords in de eerste header
  • in de volgende header komen de minder belangrijke keywords

 

6 De content

De content die op de homepage prominent aanwezig is en daarna de volgende pagina’s vult is een belangrijke schakel voor SEO-optimalisatie.

  • gebruik in de eerste paragraaf de belangrijkste keywords
  • langere content is beter vindbaar
  • gebruik ook de andere keywords in de content
  • voeg verschillende interne en externe links toe aan de tekst
  • kwaliteit van de content is belangrijker dan de frequentie
  • structureer de content, dat maakt het beter vindbaar

 

7 User Experience

De user experience geeft aan hoe de bezoeker omgaat met de homepage. Deze experience elementen zorgen mede voor de vindbaarheid.

  • zorg voor een langere bounce rate
  • gebruik scroll mogelijkheden in teksten
  • gebruik zogenaamde heatmaps
  • minimaliseer pop-ups
  • niet te veel advertenties op de homepage plaatsen
  • de website moet responsive zijn, liefst adaptive naar mobiele omgevingen
  • een 404 pagina is noodzakelijk, maak hem wel vriendelijk
  • implementeer SSL

 

8 Google Analytics

Monitor voortdurend de bewegingen door Google Analytics goed te gebruiken. Pas op basis van de resultaten de website aan.

  • de traffic naar de website
  • de traffic op de website
  • landingspagina’s
  • exit pagina’s
  • bounce rate

 

9 Snelheid van de website

De laadtijd moet geoptimaliseerd zijn. Gebruik Google Page Speed Insights om de snelheid te meten en verbeteren.

 

10 Afbeeldingen

Afbeeldingen en filmmateriaal trekt natuurlijk de aandacht en dus ook de zoekmachines.

  • plaats alleen als het relevant is
  • gebruik de file name van de afbeelding in de opbouw
  • comprimeer de omvang van de afbeelding

 

11 Link Building

Met linkbuilding zorg je voor een betere vindbaarheid.

  • links moeten we relevant zijn
  • zorg voor links naar een website met een hogere ranking
  • links plaatsen in de content in plaats van een rijtje links
  • volg de backlinks van concurrentie

 

12 Social Media

Een website zonder gebruik te maken van sociale media bestaat eigenlijk niet.

  • zorg voor activiteit op sociale media
  • zorg voor de rich pins in de website
  • moedig mensen aan om content te delen, plaatsen of liken
  • denk aan relevantie en correlatie tussen inhoud website en sociale media

Deze tips zorgen voor een betere SEO en organische vindbaarheid van je website.

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.