Leestijd: ca. 3 minuten

Augmented reality (AR) is niet meer van gisteren, er wordt gezegd dat de term al bedacht is in 1992 (Wikipedia) en in datzelfde jaar zien we het eerste prototype voor AR.

Toch lijkt AR in de wereld van media niet echt door te breken. Vergelijkbaar met het spel van Klaas-jan lijkt AR toch net niet tot de wereldtop te behoren. Het is nog steeds geen mainstream, en wordt heeft niet de status als losstaand medium. Ik vraag me af waarom?

We zagen bijvoorbeeld  een Transformers online campagne waar men zichzelf kon transformeren naar een Transformer. Ofwel je reinste misbruik van de daadwerkelijke kracht van AR.

Ok, ik geef toe, er zijn ontzettend veel experimenten geweest de laatste jaren. Erg leuk hoor, een geprint plaatje wat op je beeldscherm een 3d-object laat zien. Daar wordt in deze tijd niemand meer warm of koud van. Toch zien we een aantal interessante projecten, waar zeker toekomst in zit.

Denk dan aan een product zoals Holition, een toegepaste vorm van augmented reality i.t.t. Transformers. Holiton is vergelijkbaar met een spiegel, en in deze spiegel kan je direct verschillende lichaamsaccessoires bekijken (lees: projecteren op jezelf).

Uiteraard kan ik  Layar niet vergeten, een ontzettend interessante applicatie die interactie aan ons straatbeeld kan toevoegen. Op dit moment zijn de verschillende layars wellicht niet zo ontzettend boeiend (nog meer reclamecampagnes) maar de mogelijkheden van deze applicatie zijn enorm.

Persoonlijk denk ik dat AR de komende jaren een steeds belangrijkere rol gaat spelen in onze samenleving. Het heeft even geduurd voor de kracht van AR ons duidelijk werd, maar meer en meer zien we de potentie ervan. We durven te dromen van nieuwe vormen in interactie, we durven te veranderen. Waar we normaliter een technologie aan de oude en bestaande status quo proberen te koppelen is dat niet gelukt met AR.

Toch heeft AR de tand des tijds overwonnen, het is niet in de afgrond gevallen. Dit laat niet alleen zien dat AR veerkrachtig is als technologie maar ook dat de potentie heeft om werkelijk uniek te zijn. Nu zoek ik persoonlijk nog een sterke koppeling tussen AR en sociale media en dan zit deze technologie net zo aan de grond genageld als Google.

En het belangrijkste! De technologie had in 1992 deze potentie al, alleen WIJ waren er nog niet klaar voor. We waren verblind en konden de kracht van de technologie niet zien.

Over de auteur

Kevin is verhalenverteller, student & social media strateeg bij Pondres met een passie voor nieuwe media, social media, duurzaamheid en innovatie. Professioneel bemoeial, spuit 11 & semi-ongeleid projectiel.

2 reacties

  1. Tim van Waard

    AR moet nog veel verder doorontwikkeld worden. Ik word niet warm of koud van een app als Layar, omdat het zeer onduidelijk is en vaak ook niet werkt of niet volledig is.

    Ik was erg teleurgesteld in de Funda Layer, omdat ik vaak voor huizen stond die wel op funda stonden, maar niet in mn app te zien waren.

    Een nog sneller mobiel netwerk (opvolger van 3G) en een echte killer app zou AR weleens in een stroomversnelling kunnen brengen.

    Beantwoorden
  2. Sebastiaan Bode

    Ik denk dat je onderscheid moet maken tussen de verschillende toepassingen van AR. Transformers (geen echt sterke case indd) gebruikte AR puur als marketing instrument. Holition daarentegen is gericht op service. Tobi http://bit.ly/8g2XlY vind ik daarbij een leuker voorbeeld omdat deze de link legt met sales en social.

    Andere goede toepassingen vind ik Lego (http://www.youtube.com/watch?v=8UxWkZtUKaI) en Daft Punk sampler (http://www.youtube.com/watch?v=qvbLzCOTuow). De laatste laat de mogelijkheden zien voor AR interfaces, voor bijv games.

    Steeds meer bedrijven gebruiken AR om maar AR te gebruiken. Dit laat wel zien dat de technologie geaccepteerd is, maar de juiste toepassingen nog gevonden moeten worden.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.