Leestijd: ca. 3 minuten

Het is toch een beetje een soort heilige graag van (markt)onderzoek; mobiel onderzoek. En daarmee doel ik dus niet op die mensen met een vragenlijst die je in winkelstraten aanklampen, maar op onderzoeken via je mobiele telefoon.

Er zijn al talloze initiatieven en mogelijkheden ontwikkelt voor mobiel onderzoek, maar het lijkt nog altijd niet heel erg van de grond te komen. Of toch wel?

Het probleem bij mobiel onderzoek, of misschien wel bijna alle mobiele toepassingen lijkt vooralsnog tweeledig; aan de ene kant zijn de onderzoekers en ontwikkelaars soms nog afwachtend, aan de andere kant is er nog steeds een slechts beperkte acceptatie bij de eindgebruiker. De lezers hier nemen wellicht regelmatig de mobiele telefoon ter hand om even wat te internetten, in een bredere groep ligt dit toch anders.

Laten we overigens niet vergeten dat de toekomst er echter wel heel erg zonnig uit ziet: traditioneel internet heeft in de ontwikkelde landen “slechts” een penetratie van 60-70% over de gehele populatie terwijl de mobiele telefoon 90% haalt. De toekomst ziet er dus rooskleurig uit.

Wanneer we echter al deze mensen zouden willen aanspreken dan komen we al gauw op SMS uit: niet de meest ideale informatie om een vragenlijst mee af te werken of welke andere dienst dan ook met langere teksten aan te bieden. Kijken we dan naar mobiel internet dan zien we in de UK slechts 41% van de gebruikers met die mogelijkheid, van wie een 16% ook echt een actieve gebruiker is.

Deze cijfers geven aan dat de tijd wellicht nog niet rijp is voor mobiel onderzoek op een schaal die op het traditionele internet al mogelijk is. Zeker ook niet als we kijken naar de response rates, die beduidend lager lijken te liggen. Moeten we dan afwachten? Het antwoord daarop is volgens mij ook tweeledig.

Ten eerste: Nee we moeten nu starten! Dit is het moment om te starten met mobiele initiatieven, met mobiel onderzoek, met mobiele applicaties in brede zin. Ik gebruik mobiel internet, de lezers hier waarschijnlijk ook; we zijn al minstens in het early adopter stadium, zo niet verder. Dit is het moment om te proberen, je plaats te verwerven en misschien nog eens een keer te struikelen en weer op te staan!

De andere kant van de medialle is uiteraard: Ja; heb geduld, we staan nog in een beginstadium, de acceptatie is nog niet groot genoeg. Wees reëel in wat je mobiel uit zult kunnen voeren. Uiteindelijk zullen we naar mijn mening pas echt van een “mobiel internet 1.0” kunnen spreken als we daar niet meer apart over hoeven te spreken, maar we gewoon “internet” kunnen blijven zeggen.

Over de auteur

Gyurka is internetondernemer, hoofdredacteur van een lokaal Rotterdams medium en richt zich met name op nieuws en online communities. Daarnaast was hij columnist op Radio 1 en geeft hij trainingen en gastcolleges over online nieuwsmedia en sociaal gedrag op internet.

3 reacties

  1. John Geerts

    Uiteindelijk draait het om communicatie via internet, anders dan een laptop of desktop. De nieuwe pc’s via mobiele-telefoons, en nieuwe pc’s met android en andere open source besturingssoftware op wat voor hardware dan ook. Slaan we misschien het hoofdstukje “mobiel (Bellen)” over, qua onderzoek ? Raakt telefoneren dan “eindelijk” uit de mode en not done. Zweert iedereen bij sms’sjes, emailberichten, gmailnotificaties, ipv telefonie ? Dat zijn interessante vragen.

    Beantwoorden
  2. Gyurka Jansen

    Mobiel bellen slaan we zeker niet over qua onderzoek. Dat is dan nog wel een inmiddels redelijk bekende vorm, maar aangezien dat dan gewoon de mobiele variant is van onderzoek via telefoon op de vaste lijn is dat niet zo heel “spannend”, vind ik zelf. (Even heel vereenvoudigd weergegeven, aangezien de mobiele populatie natuurlijk niet per se hetzelfde is “de vaste” en ook bijv. gebruik anders kan zijn.)

    Met “mobiel” onderzoek richttte ik me hier dan ook inderdaad voornamelijk op die laatste vormen, waarbij de vraag is wanneer we hier kunnen spreken van een “volwassen” markt/veld. SMS onderzoek lijkt mij hier dus nog niet dé belofte. Ik denk dat we inderdaad uiteindelijk van “communicatie” via internet zullen spreken, waarbij het idee “mobiel” als in “mobiele telefoon” dan weg is; het is dan gewoon één manier van toegang tot dat internet.

    Beantwoorden
  3. Peter van der Reijden

    Interessant om te zien hoe snel de ontwikkelingen gaan (gezien de publicatiedatum van dit stuk). Qua mobiel internet gebruik geven de huidige cijfers de indruk dat het zogenaamde tipping point is bereikt. Eind 2009 maakten al meer dan 1 miljoen Nederlanders wekelijks gebruik van mobiel internet.
    De kritische noot is hier uiteraard dat dit (vooralsnog) een oververtegenwoordiging betreft van bepaalde groepen (18-35 jaar). In deze kritische noot zit echter ook de kans. Voor introductie van nieuwe producten (met behulp van bijvoorbeeld sampling) gericht op deze doelgroep leent het mobiele internet zich erg goed. De ervaring van de doelgroep kan immers direct bemeten worden wanneer deze plaatsvindt op het medium waar de doelgroep vertrouwd mee is (hetgeen zich zal vertalen in de response rates).

    Ik ben het dan ook helemaal eens met de schrijver van dit stuk. We moeten nu vooral beginnen!

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.