Leestijd: ca. 5 minuten

Door Arjan Nieuwbeerta

De ontwikkelingen op technisch gebied gaan razendsnel. Denk je net je hele kantoor up-to-date te hebben met de nieuwste apparatuur, zijn er alweer nieuwe versies op de markt. Een dure grap. Ook integreren de versies vaak niet goed met elkaar, waardoor je medewerkers problemen kunnen krijgen in het onderling samenwerken. Erg frustrerend en niet productief. Of nog erger, iemand moeten aannemen om alle software te managen binnen je bedrijf. Hoe voorkom je steeds achter de feiten aan te lopen?

Een oplossing hiervoor is het gebruikmaken van SaaS: Software-as-a-Service. De meeste IT-bedrijven hadden dit jaren geleden al in de smiezen en profiteren nu van een concurrentievoordeel. Toch is het nog niet te laat. Je in SaaS verdiepen is gelukkig heel eenvoudig.

Wat is SaaS?

SaaS is vergelijkbaar met een abonnement. Je huurt de software in plaats van dat je het koopt. Het is een online dienst. Hierdoor is er geen server meer nodig binnen je bedrijf. Een ander voordeel is dat de leverancier van de software er alles aan zal doen om je te houden. De concurrentie is moordend en de leverancier zal dus voortdurend updates en nieuwe features releasen om zich van de concurrent te blijven onderscheiden. En hiervoor betaal je niks extra’s. In het maandelijkse bedrag zit alles inbegrepen.

Trends in CRM-land

Ook binnen het CRM-land groeit SaaS. Het gebruik van dergelijke software is inmiddels eerder regel dan uitzondering. Deze groei van online CRM heeft te maken met de toenemende behoefte aan flexibiliteit en mobiliteit bij bedrijven, maar ook met de veranderende klantverwachtingen. Klanten verwachten een korte responsetijd van bedrijven en door het grote gebruik van smartphones kunnen klanten waar ze ook zijn vragen stellen aan bedrijven. Daarnaast zijn het gebruik van social media en de verwachtingen op het gebied van communicatie van de gebruiker ook belangrijke redenen. Bedrijven moeten sneller dan ooit hun klanten te woord kunnen staan om te blijven voldoen aan de klantverwachtingen.

Nieuwe CRM-mogelijkheden

De groei van SaaS-gebaseerde CRM-systemen uit zich ook in de mogelijkheden van een online CRM. De ontwikkelingen hierin zijn momenteel erg groot. Wist je bijvoorbeeld dat de huidige CRM-systemen over deze mogelijkheden beschikken?

  • Koppelingen met andere online tools
    Zo kan je indien gewenst de gegevens van al je online tools met elkaar integreren. Denk bijvoorbeeld aan de integratie van CRM-systemen met software voor marketingautomatisering, boekhoudsoftware en urenregistratiesoftware. Ze functioneren dan als een volwaardig ERP-systeem en dubbel werk is niet meer nodig. Online tools zijn in aanschaf en gebruik echter vaak veel goedkoper dan ERP-systemen en dus een goede oplossing voor kleine en middelgrote bedrijven.
  • Mobiele app
    Hierdoor is het voor jou en je medewerkers mogelijk ook onderweg klantgegevens, zoals het adres van de klant waarmee je een afspraak hebt, te vinden en vlak voor aankomst nog even de laatste updates te lezen.
  • Social CRM
    De tool integreert hierbij de uitlatingen op social media in het CRM-systeem. Zo missen je medewerkers geen enkele post meer over je bedrijf en kan hier direct op gereageerd worden. Dit is de klantenservice die de consumenten tegenwoordig wensen en waarin je het verschil kan maken ten opzichte van concurrenten.
  • Sales pipeline
    Dit is een ingebouwde tool in het CRM-systeem voor het tracken en monitoren van het leadproces. Hierdoor behoort het verliezen van leads door een slordige opvolging tot het verleden. Ook kan je door analyse van de sales pipeline je toekomstige marketing- en verkoopacties gerichter inzetten.
  • Integratie met VoIP-service
    Door een integratie met een VoIP-service wordt elk telefoontje automatisch geregistreerd in je CRM-systeem. In de drukte even vergeten het telefoonnummer te noteren van degene die belde? Geen nood, je CRM-systeem registreert het allemaal. Daar kan geen secretaresse tegenop toch?

CRM blijft zich ontwikkelen en de scheiding tussen marketing, sales en klantenservice verdwijnt steeds meer. De integratie van bijvoorbeeld software voor marketing automation en CRM-software is hier een mooi voorbeeld van. Vooral ingegeven door de verwachtingen van de klanten rondom het beschikbaar zijn van informatie, over snelheid van handelen en over de gewenste flexibiliteit.

De auteur is marketingmanager bij het bedrijfssoftwarevergelijkingsbedrijf Software Vergelijken.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.