Leestijd: ca. 4 minuten

TikTok is een social media platform waar we niet omheen kunnen. Met vorig jaar zo’n 1,7 miljoen gebruikers in Nederland en nu zelfs al 3 miljoen. Een enorme groei dus. Maar is het ook geschikt voor jouw bedrijf of merk? Of is het alleen leuk voor jongeren? Is er meer dan dansvideo’s? We zetten een aantal redenen op een rij waarom je wél voor TikTok zou kunnen kiezen. Overweeg ze voor jouw bedrijf of merk.

1: Wie is je publiek?

De tijd dat TikTok alleen maar voor tieners en jongvolwassenen was, is voorbij. De populariteit van TikTok ontstond inderdaad bij deze generatie, maar inmiddels hebben ook andere leeftijdsgroepen het platform ontdekt. Zo was 36% van de TikTok-gebruikers in 2021 tussen de 35 en 54 jaar oud, een stijging van 10% ten opzichte van het jaar ervoor. Volgens het Consument Trends Report van HubSpot heeft 50% van de millennials TikTok de afgelopen drie maanden bezocht, samen met 38% van de Gen X-ers. De verwachting is dat de cijfers blijven stijgen en TikTok steeds meer gebruikt worden door oudere leeftijdsgroepen. Bedenk wie jouw doelgroep is en of TikTok een serieuze optie voor je is.

2: Wat wil je laten zien?

De populariteit van TikTok ontstond vooral met de zogenaamde lip-synching video’s en dansvideo’s. Bij lip-synching lijkt het alsof jij het liedje zingt en zo werden liedjes ineens heel populair omdat iedereen ze nadeed. Maar er is veel meer. Hoe diverser het publiek, hoe diverser de content van de video’s. Tegenwoordig is het aanbod zó breed dat bijna elk onderwerp en elke niche wordt bediend. Zoals bijvoorbeeld kookrecepten waarbij in een korte video wordt uitgelegd hoe je het gerecht maakt, veel eenvoudiger dan het lezen van een kookboek. Maar ook make-uptutorials zijn populair en worden massaal opgevolgd. Kortom, TikTok kan interessant zijn voor verschillende merken in verschillende branches. Het gaat erom dat jij interessante content voor jouw publiek maakt.

3: De lengte van je video’s

Video’s op TikTok zijn kort, tot maximaal 3 minuten en daarmee snackable. Korte, hapklare content dus. Is dit te kort voor jouw merk? Ben je bang dat je doelgroep niet betrokken is? Wist je dat gebruikers gemiddeld meer dan 10 minuten per sessie op TikTok zitten? Dat is veel meer dan anderer social media platforms. Korte video’s maken dwingen je nóg meer om goed na te denken over je boodschap en de vorm en vraagt nóg meer van je contentteam. Probeer het!

4: Wil je humor gebruiken?

Op TikTok verschijnen veel video’s met humor. Is je bedrijf of merk serieus en vraag je je af of humor hier wel bij je merk past? Laat dit je niet direct afschrikken, het is niet nodig om altijd humor in te zetten. Het is wel aan te bevelen om je merk op een andere manier te benaderen en op een verfrissende manier naar je merk te kijken. Vind je dit lastig? Schakel dan professionals in. Denk ook na over de inzet van influencers die jouw boodschap bij je publiek brengen. Streef naar boeiende content die past bij je merk en die je doelgroep aanspreekt.

Kortom, TikTok is meer dan een rage. Het speelt een belangrijke rol in social media en wordt zelfs door andere platforms als Instagram gekopieerd. Bovendien zit er waarschijnlijk een belangrijk deel van je publiek. Kortom, overweeg het platform serieus en houd de video’s dichtbij je merk zodat je publiek zich herkent en zich aangesproken voelt.

Tip: Wil jij zelf aan de slag met de productie van een video? Dan is de training Onlinevideo maken met je smartphone voor jou!

  • In één dag ontdek je alle stadia van de ontwikkeling van een video: van idee tot realisatie.
  • Na de training kun je een pakkende video produceren, monteren en distribueren.

Lees meer over deze training ►

.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.