Leestijd: ca. 3 minuten

Aan wie verkoop je je producten of diensten? Dat zijn vast en zeker niet alleen maar blanke Nederlanders. Ben je je bewust van hoe multicultureel en divers Nederland is? En heb je nagedacht hoe jouw organisatie omgaat met inclusie? Dit betekent dat iedereen mee kan en mag doen, zonder zichzelf te hoeven veranderen. Erken de verschillen die er zijn en sluit geen groepen uit. Dit maakt je als merk en bedrijf sterker, interessanter, sympathieker én je verbreedt je horizon = omzet.

Richt je in je marketingcampagne op mensen met verschillende achtergronden en culturen binnen de doelgroep van je merk of product. Hoe je dit doet? We geven je vijf tips.

Tip 1: Bepaal wie je doelgroep is

Onderzoek wie je doelgroep is. Let daarbij op verschillende vormen van diversiteit: leeftijd, etniciteit, gender, religie en sociale klasse. Verzamel data over je eigen klantenkring. Wie zijn zij en waar liggen hun behoeftes?

Tip 2: Werk met een multicultureel marketingteam

Hoe is het om in de schoenen van je klant te staan? Zorg dat je mensen in je marketingteam hebt, die je doelgroep vertegenwoordigen, inclusief verschillende achtergronden en culturen. Dit zijn mensen met praktische kennis en levenservaring die je campagne kunnentoetsen op geloofwaardigheid en nauwkeurigheid.

Tip 3: Interview mensen uit minderheidsgroepen

Kun je niet de juiste mensen in je marketingteam krijgen? Interview hen dan, zodat je je plannen aan hen kunt toetsen. Schakel hiervoor je brede netwerk, inclusief familie en vrienden in. Vraag ook hoe het is om als minderheid te leven en welke invloed dat op hen heeft.

Tip 4: Controleer je campagne op nauwkeurigheid en authenticiteit

Heb je je campagne klaar? Geef pas akkoord als je deze hebt voorgelegd aan leden uit de minderheidsgroep die je wilt bereiken. Laat hen controleren of het klopt en geloofwaardig is.

Tip 5: Laat het geen trucje worden

Door diversiteit het thema van een campagne te maken, wordt het een trucje. Maak het de norm = normaal. Leg er niet teveel de nadruk op, maar laat het om je merk of product draaien, niet om de diverse personen.

Tip: Wil jij je verder ontwikkelen als communicatieprofessional? Dan is de opleiding Online Communicatie wat voor jou!

  • In 4 maanden leer je hoe je de onlinecommunicatiemix optimaal inzet om je doelstellingen te behalen.
  • Naast de opleiding maak je een onlinecommunicatieplan voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.

Lees meer over deze opleiding ►

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.