Leestijd: ca. 6 minuten

Sociale media hebben veel effect in een marketingstrategie. Deze template is bedoeld om de handvatten te geven het inzetten van sociale media nog succesvoller te kunnen doen.

Uitgangspunt is de marketingstrategie die een rol in haar strategie heeft weg gelegd voor sociale media. Dat betekent dat we weten welke rol sociale media heeft in de gehele strategie en welke verwachtingen er van de sociale media zijn. Deze kaders vormen bij elkaar de invulling en onderbouwing voor de template.

 

social media template

 

Stap 1 – Luisteren

Via de sociale media is er beweging en actie. Deze acties worden geïnitieerd door mensen. Door te luisteren naar deze mensen en de interactie te volgen krijg je een goed beeld wat er plaats vindt binnen die media.

  • wie zijn de mensen die liken
  • wie zijn de mensen die delen
  • hoe vaak wordt er gedeeld
  • wat wordt er gedeeld
  • zijn er onderwerpen en thema’s waar meer dan gemiddeld actief op wordt gereageerd

Het geeft een beeld van de bewegingen. Door mee te doen in een gesprek krijg je mogelijk nog meer beeld.

 

Stap 2 – Analyseren

De data en gegevens die je verzamelt bij het luisteren moeten verder geanalyseerd worden. Wat kun je herleiden uit die gegevens wat je verder kan helpen in het verkrijgen en schetsen van een beeld van de klanten, doelgroep en media.

  • zijn de volgers ook klanten
  • is er conversie geweest naar klant
  • is er traffic naar de website vanuit de media
  • welke media worden gebruikt
  • is er een patroon in het gebruik van de media te herleiden, denk aan de soorten sociale media of b2b en b2c

Analyseren is een creatief proces. Het gaat er om dat je zoekt naar die informatie die je dat extra voordeel kan geven. Te weinig informatie hebben kan, soms is het dan noodzakelijk om opnieuw naar de klant en doelgroep te gaan luisteren.

 

Stap 3 – Doelen stellen

Je hebt nu inzichten in de doelgroepen en klanten, dat betekent dat je in de sociale strategie ontwikkeling doelen kunt gaan stellen.

  • een doelstellingen is altijd smart
  • werk met doelen en met KPI’s; een doel moet je halen en met een KPI stuur je de instrumenten die er uiteindelijk voor zorgen dat je het doel haalt
  • geef een beschrijvend doel een aantal criteria mee die worden gekoppeld aan een KPI, bijvoorbeeld “vergroten van de loyaliteit” dan moet je loyaliteit vertalen naar criteria die meetbaar zijn

 

Stap 4 – Beïnvloeders

Binnen sociale media wordt vaak gesproken over de zogenaamde Social Influencers. Dat zijn niet per definitie bekende mensen maar mensen die binnen de groep een actieve en daarmee leidende rol hebben. Vaak ontstaat een dergelijke rol informeel.
Sociale media zijn geschikt om binnen de customer journey te kijken naar de DMU en andere beïnvloeders die online actief zijn.

 

Stap 5 – Contentstrategie

De content die wordt gebruikt in de strategie moet enerzijds aansluiten bij de plaats in de customer journey en de story-lijn waarvoor is gekozen en anderzijds moet de content aansluiten bij het sociale medium dat wordt gebruikt. Het spreekt voor zich dat Pinterest een andere contentvorm heeft dan LinkedIn.
Content is er altijd geweest, door de online ontwikkelingen is het belang van de juiste content toegenomen. Het verkrijgen van de zogenaamde gunfactor is verschoven vanuit offline contacten naar online contacten en de inhoud van die contacten staat nu in de verschillende vormen content.

  • zorg voor relevante content
  • content moet aansluiten bij de eigenschappen van het medium
  • de content moet vanuit cross media perspectief gebruikt worden
  • het aangeven van een call-to-action maakt het meten van de inspanningen rondom content gemakkelijker

 

Stap 6 – Soorten media

Bij de contentstrategie is de link gelegd naar de verschillende media die wordt gebruikt. Deze media moet je vooraf bepalen.

  • bij welke sociale media heb je de meeste informatie gevonden door te luisteren
  • op welke sociale media zijn de meeste klanten en mensen uit de doelgroep
  • welke media heb je ervaring mee en heb je content voor
  • is de content die je hebt wel geschikt voor het medium
  • past het medium in de customer journey

 

Stap 7 – Engage

Met de media die je gaat inzetten is de rol die de sociale media moeten invullen bepalend. De doelstellingen die je met sociale media wilt bereiken zijn het uitgangspunt. Betrokkenheid, menselijk gedrag, interactie zijn een drietal kernwoorden rondom sociale media. Het heet niet voor niets sociale media. Wanneer je een vraag stelt via deze media moet je wel een antwoord geven, als er een vraag wordt gesteld moet je wel een reactie geven, als er een discussie ontstaat moet je wel meedoen.
Kortom, betrek mensen en vergeet jezelf er niet bij te betrekken.

Stap 8 – Monitoren

In deze stap houden we goed in de gaten wat er gebeurt. Dat is in twee belangrijke uitgangspunten te onderscheiden:

  • het volgen van de gesprekken
    – welke berichten worden er geplaatst
    – is het kwalitatief op het niveau dat we willen
    – past de inzet van de media bij ons merk
  • het meten van de resultaten
    – bij welke inspanningen ontstaan welke resultaten
    – de KPI’s heb je in de strategie bepaald, dus wat leveren de inspanningen op en welke resultaten komen er uit voort

De stappen vormen een iteratief kader. De input van een stap kan veranderende situaties opleveren en moeten we in de andere stappen mogelijk bijsturen. Het gaat om de voortdurende fine-tuning binnen de template.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.