Leestijd: ca. 3 minuten

Het meten van de conversie op websites is de basis voor het succes van de website. Het is echter vaak complex, althans zo wordt gedacht, om de conversie te verbeteren. In de praktijk blijkt dat er veel budget wordt vrij gemaakt om een website te bouwen en ontwerpen, echter op het moment dat de website online gaat is de aandacht weer uit naar andere marketingvraagstukken en zijn we de website vergeten.

Om te bepalen of jouw website “conversieproof” is kun je jezelf de volgende vragen stellen.

 

Ben je op de hoogte van de huidige conversieratio?

Voorbeeld: je hebt 15.000 bezoekers op de website gehad, je verkoopt 100 producten, je hebt 75 downloads en 125 aanvragen voor een nieuwsbrief, dan heb je een conversieratio van 2%. Volg deze gedurende een periode waarin je ook testen en experimenten uitvoert, je leert dan vanzelf of het percentage goed is.

 

Ken je de conversieratio binnen de branche?

De traffic getallen en conversiegetallen vergelijken met partners in de branche en buiten de branche is een zinvolle actie om meer inzicht in het succes of niet succes van je website te hebben. Het geeft je dan handvatten om zaken te experimenteren.

 

Ben je op de hoogte van de sales die je mist?

Er komen mensen op de website en die gaan niet over tot een conversie. Heb je een beeld van de reden of het gedrag dat zich online heeft afgespeeld? Nadenken over deze cijfers en kijken waar de hobbel is is belangrijk voor een hogere conversie.

 

Welke mensen kunnen je helpen?

Er zijn veel functies die gezamenlijk aan de website werken. Het kan zijn dat die allemaal in 1 persoon zitten. Dan nog is het handig om de werkzaamheden te structureren en even uit elkaar te trekken. Denk aan:

  • analisten
  • schrijvers
  • designers
  • creatieven
  • programmeurs
  • seo specialisten
  • etc…..

 

Wat zijn de kosten voor optimalisatie?

Het is niet de vraag of het te kostbaar is, het is de vraag of het een effectief middel is. Door gebruik te maken van het Conversie Monitoring Model kun je gebruik maken van de stappen om te bepalen of het voldoende oplevert.

 

Conversie Monitoring Model

 

Deze vragen leiden je tot het antwoord op de vraag of jouw website “conversieproof” is.

Over de auteur

Ment Kuiper

Met ruim 20 jaar ervaring in het marketing- en communicatievak is Ment een ervaren en door de wol geverfde vakdeskundige. Het helpen van mensen uit het vakgebied om op een hoger niveau te komen, stappen te zetten, te ontwikkelen zijn uitgangspunten die centraal staan. Tijdens zijn carrière heeft hij veel mensen verder gebracht. Ment doet dat door coaching, inspiratie, spreken op congressen, schrijven boeken, geven van trainingen, bedenken van concepten en inspireren.

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.