Leestijd: ca. 2 minuten

Zoekgigang Google heeft rond de 100 a 200 miljoen dollar geïnvesteerd in spelmaker Zynga, vooral bekend van de games Farmville en Frontierville op Facebook. Het bedrijf Zynga heeft het afgelopen jaar al ongeveer 500 miljoen dollar opgehaald bij durfkapitalisten.

Voor Google schijnt de investering er één te zijn met hoog strategisch belang. De investering in Zynga is onderdeel van een groter plan om later dit jaar Google Games te lanceren. Een samenwerking met Zynga zorgt er voor dat Google gelijk start met een aantal sterk op sociale elementen georiënteerde games. Als gebruikers spellen willen spelen zullen ze moeten inloggen bij Google. Wellicht is dit weer een teken dat Google met een eigen sociaal netwerk bezig is.

Spelmaker Zynga draait met o.a. de spellen op Facebook al een omzet van 350 miljoen dollar. De voorspelling voor 2011 ligt al op 1 miljard dollar! Ter vergelijking, spelgigant Electronic Arts zetten in 2009 nog 4,2 miljard dollar om.

Zynga blijft werken aan interessante strategische deals. Voor bedrijven als Google en Yahoo is dit een ideale manier om in te haken op de Social Graph van Facebook en zelf aan de slag te gaan. Facebook is mede groot geworden door de aantrekkingskracht van de sociale games die Zynga heeft gemaakt.

Wat zou Google van plan zijn met Zynga? Is dit een opstap naar Google Me?

Over de auteur

Tijmen is werkzaam als online shop manager bij KPN, waar hij zich onder andere bezighoudt met conversien optimalisatie, usability, webanalytics en SEO/SEA.

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.