Leestijd: ca. 3 minuten

 

Aan het einde van het jaar publiceren veel blogs hun verwachtingen over het jaar dat volgt. Zo heeft Marketingfacts de SEO trends van 2012, Molblog presenteert een vooruitzicht op het sportjaar 2012 en op Dutchcowboys.nl zijn de digitale trends volgens Trendsfactory te vinden.

Ook wij, PauwR,  willen onze verwachtingen voor 2012 met jullie delen. Onze eerste verwachting die we graag delen gaat over Facebook Adverteren. Later zullen er nog twee delen volgen met onze verwachtingen voor 2012.

Aantal_Facebook_GebruikersEen duidelijke trend in 2011 was de explosieve groei van Facebook in Nederland. Het jaar begon met ruim 3 miljoen Nederlandse Facebook-gebruikers, maar inmiddels staat de teller al op ruim 5,3 miljoen. Deze explosieve groei is uiteraard ook opgemerkt door bedrijven en marketeers. Steeds meer bedrijven zien de kansen van een Facebook-pagina in. Tienduizenden fans van je merk met één druk op de knop bereiken, welk bedrijf wil dat nou niet? Niet voor niks dat een multinational zoals Heineken in commercials de link naar haar website niet meer toont, maar de link naar haar Facebook-pagina.

Heineken-Reclame

Naast het opbouwen van een fanbase is Facebook ook uitermate geschikt voor het gericht adverteren binnen een bepaalde doelgroep. Door de doelgroep goed in te stellen is er 0,0 waste, wat bij traditionele media (en zelfs bij online marketing zoals Google AdWords) niet denkbaar is. Dit grote voordeel zal voor bedrijven steeds belangrijker worden, waardoor de kans groot is dat zij gaan ‘besparen’ op klassieke marketing en dit budget naar Facebook verschuift. Aangezien dit ook geografisch in te stellen is, geldt dit niet alleen voor nationaal opererende bedrijven maar is dit ook interessant voor ‘de bakker op de hoek’.

Echter, om deze kansen van Facebook adverteren te benutten, hebben de bedrijven professionele hulp nodig. Hier is een mooie kans weggelegd voor online marketeers met ruime ervaring in Facebook Advertising.

Meer over Facebook adverteren zie je in de nietsverhullende presentatie die PauwR directeur Pieter Voogt gegeven heeft tijdens Emerce Performance 2011.

Over de auteur

Pieter Voogt is eigenaar van PauwR Internetmarketing, bureau voor o.a. Zoekmachinemarketing, Webanalytics en Social Media Marketing.

één antwoord

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.