Leestijd: ca. 3 minuten

Iedereen kent te social technographics van Forrester inmiddels wel. Met deze baanbrekende aanpak heeft Forrester zich gevestigd als leading party binnen het social media onderzoek en consultancyveld. Ook zonder de inmiddels vertrokken Charlene Li en Jeremiah Owyang blijkt Forrester in staat deze positie te behouden met steeds weer interessante onderzoeken en rapporten. Zo kwamen pas geleden ook de Nederlandse statistieken van internetgebruik beschikbaar op de site van The Groundswell. Deze ontwikkelingen zullen zonder meer te maken hebben met het feit dat Josh Bernoff nog wel steeds bij het bedrijf werkzaam is.

Zoals we ook allemaal weten verandert de wereld van social technology en het gebruik daarvan zeer snel. Consumenten omarmen social media en worden steeds actiever. Logischerwijs vinden er dan ook verschuivingen plaats zoals nooit te voren. Deze waren op de Forrester ladder altijd zeer goed zichtbaar. Zo zagen we het aantal inactives steeds verder afnemen de afgelopen kwartalen.

Vanaf vorige week heeft Forrester daarom besloten een nieuw soort internetgebruiker toe te voegen aan de social technographics ‘ladder’, die in moet spelen op de enorme groei van sociale netwerken en Twitter. Om Josh Bernoff’s eigen woorden te gebruiken: ‘In all that time, only one thing has been bugging me: there was no place for Twitter. We fixed that today.’

Deze internetgebruiker is de Conversationalist geworden, en wordt omschreven als de internetter die Twitter gebruikt voor statusupdates OF die andere statusupdate systemen gebruikt, zoals op Facebook en in Nederland Hyves. Iemand wordt echter enkel een Conversationalist als hij/zij tenminste 1 keer per week gebruik maakt van dergelijke technologieën.

In de ladder die ik als illustratie heb toegevoegd is tevens te zien hoe de verhoudingen inmiddels in Noord Amerika liggen qua gebruik. Nog maar 17% is inactive. Natuurlijk liggen de cijfers bij ons heel anders, maar helaas is de tool op Groundswell.com, waarmee je ook cijfer voor Nederland kon berekenen, nog niet aangepast op de nieuwe verdeling. Nog even geduld dus!

Over de auteur

Sjef is social media strateeg. Hij is Commercieel Directeur en DGA bij DailyDialogues en is oprichter van Bijgespijkerd.

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.