Het is zeer waarschijnlijk dat adverteren op Twitter binnenkort ook in Nederland mogelijk is. Deze week zagen wij voor zover we kunnen nagaan de eerste ‘promoted tweet’ in het Nederlands. Slipschool Slotemakers is de adverteerder die met een gesponsord bericht op Twitter adverteert voor haar product. Direct starten met een Twitter campagne kan in ieder geval nog niet, je kon je al wel eerder aanmelden voor een account voor de Twitter Promoted Products.

We zijn natuurlijk benieuwd naar de resultaten van Twitter Campagnes in Nederland, waar het aantal Twitter gebruikers relatief hoog is. Er is sprake van ten minste 420.000 actieve gebruikers, maar er wordt ook gesproken over 1,5 miljoen accounts. Slotemakers lijkt nu nog weinig profijt te trekken van de twittercampagne in de vorm van het aantal volgers van hun account, dat is de afgelopen dagen nauwelijks gestegen. Maar bij een Promoted Tweet gaat het natuurlijk om de kliks naar de landingspagina.

Er zijn momenteel drie mogelijkheden om te adverteren via Twitter:

  • Twitter Promoted Tweets

Je stuurt een tweet naar je volgers en gaat deze vervolgens promoten. Op basis van de zoekwoorden die je aan de tweet meegeeft, verschijnt deze in de timeline van andere gebruikers. De kosten voor een Promoted Tweet worden berekend op basis van ‘Cost-per-Engagement’ (CPE), waarbij je betaalt per retweet, klik op de link, reply of favoriet maken van je tweet. Wanneer gebruikers klikken op de link van jouw tweet terwijl deze door anderen is geretweet, dan is dit gratis. Dat is een mooi ‘social effect’ van deze vorm van adverteren.

  • Twitter Promoted Accounts

Promoted Accounts zijn met name geschikt om het aantal volgers van je Twitter account uit te breiden. Een krachtig middel, omdat je gebruikers die je volgen zolang ze dat doen, gratis berichten kunt sturen. Je Promoted Account zal verschijnen bij gebruikers die jou hoogstwaarschijnlijk interessant zullen vinden, op basis van wie zij volgen, wie hun vrienden volgen etc. De kosten voor een Promoted Account worden zeer waarschijnlijk berekend op basis van het aantal nieuwe volgers dat de campagne oplevert. Een nadeel kan zijn dat Promoted Accounts alleen verschijnen als je Twitter online gebruikt via Twitter.com en dus niet via Twitter tools als Hootsuite.

  • Twitter Promoted Trends

Een Promoted Trend maakt het mogelijk om een tweet te promoten bij de Trending Topics op Twitter.com. Een manier van adverteren op Twitter die een hoog ‘actualiteitsgehalte’ heeft en daarom kan rekenen op een zeer hoge attentiewaarde.

Zoals als bij alle vormen van online adverteren zijn uitgebreide statistieken voorhanden om de resultaten van een Twitter campagne inzichtelijk te maken. Twitter heeft hiervoor verschillende dashboards ontwikkelt die het verloop van de campagne kunnen laten zien.

Ga jij adverteren op Twitter zodra dit in Nederland mogelijk is? Waarom wel / niet?

Dit bericht verscheen eerder op de PauwR Blog

Over de auteur

Pieter Voogt is eigenaar van PauwR Internetmarketing, bureau voor o.a. Zoekmachinemarketing, Webanalytics en Social Media Marketing.

7 reacties

  1. Ludo Raedts

    Ik was recentelijk op een congres in de VS over social media waar een Social Media bureau promoted tweets had gekocht op de hashtag die daar gebruikt werd. (een bureau dat niets met het congre te maken had).

    De reacties waren overweldigend negatief: wanneer je een hashtag volgt doe je dat om relevante informatie te krijgen, als het bovenste bericht in de rij steeds het zelfde, niet relevante, bericht blijft gaat dat irriteren. Zeker wanneer je een mobile app voor Twitter gebruikt waarbij je niet zo heel veel tweets in 1 scherm kan zien. (de officiële twitter app)

    Wat mij betreft leert deze ervaring dat je als adverteerder heel terughoudend moet zijn met deze wijze van adverteren.

    Beantwoorden
  2. Jeroen 's-Gravendijk

    Social Slippen @Slotemakers !

    Mijn naam is Jeroen ’s-Gravendijk en ik ben eigenaar van het bedrijf The New Media Factory (tnmf.nl) uit Gouda.

    Wij managen, beheren en schrijven content voor Social Media kanalen namens ons opdrachtgevers.

    Twitter heeft ons als enige in Europa gekozen (althans bij ons bekend) om mee te doen aan een (inter)nationale pilot om het Twitter advertentie programma te testen.

    Met een van onze opdrachtgevers – Slotemakers Anti-Slipschool in Zandvoort – doen wij hier aan mee.

    Met gepaste trots zag ik mijn content namens Slotemakers in uw blog verschijnen.

    Mocht u als lezer/marketeer/communicatieprofessional interesse hebben of NU mee willen doen met het Twitter Advertentie Programma dan kunt u contact opnemen via onze website http://www.tnmf.nl/contact.

    Met een plezierige groet,

    Jeroen ’s-Gravendijk.

    Twitter: http://twitter.com/jsgravendijk
    Linkedin: http://nl.linkedin.com/in/jeroensgravendijk

    Beantwoorden
  3. Ludo Raedts

    Dit meen je niet!

    Je voegt niets toe aan het artikel, negeert de reactie maar je gaat hier spammen in de comments?

    Deel dan je ervaring. Wat zijn de reacties? Hoe effectief is het? wat zijn de overwegingen van jullie en de opdrachtgever? Hoe zorg je er voor dat de gesponsorde berichten relevant zijn?

    Ik ben benieuwd,

    Ludo

    Beantwoorden
  4. Jeroen 's-Gravendijk

    De pilot is net een week van start gegaan, eerste bevindingen zijn als volgt:

    Uitgaand van het engagementpercentage zijn de eerste reacties positief. Negatieve reacties van tweeps zijn vooral gelegen in het feit dat de promoted tweet ‘in beeld blijft hangen’. Dat is nu juist de kracht van een promoted tweet en daar betaalt de klant ook voor. Hier zullen onze tweeps aan moeten wennen, zoals aan elke nieuwe vorm van adverteren.

    Afgelopen week hebben we op specifieke #hashtags getest, waarbij de promoted tweet zichzelf goed gepresenteerd heeft en waardoor de naamsbekendheid van Slotemakers binnen Twitter een vlucht heeft genomen. Er is goed geklikt op de gesponsorde tweets.

    Ik hoop jullie zo een beeld gegeven te hebben hoe wij in samenwerking met Twitter werken aan hun advertentieprogramma.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.