Leestijd: ca. 4 minuten

Het blijft een discussie op zich. B2B marketing versus B2C marketing. Volgens een groep professionals zitten er verschillen tussen die 2 marketingbenaderingen en volgens aan aantal andere professionals zijn er nauwelijks verschillen. Waar we het steeds vaker over eens zijn is dat, in welke vorm van marketing dan ook, het gaat om mensen.

 

Facebook?

De tweede discussie die dan ook ontstaat is het inzetten van sociale media en dan specifiek Facebook. Is Facebook wel een medium dat gebruikt kan worden om business te genereren? Deze blog kan dus zowel door B2B alsook B2C marketeers worden gelezen en toegepast. Immers, het uitgangspunt is het kijken naar Facebook vanuit de gebruiker.

 

Gebruik van Facebook

Als we kijken naar de wijze waarop de mensen Facebook gebruiken dan zien we grote verschilen. Er is een groep mensen die volledig gericht is op de persoonlijke sociale interactie met eigen mensen. Tot een groep mensen die nieuws, eigen merken en business doen via Facebook.
Voordeel van Facebook om business te doen is natuurlijk de wijze waarop je kunt segmenteren en selecties op vele criteria kunt doorvoeren. Daarmee is Facebook geschikt om doelgroepen te targetten op basis van kenmerken die je hebt. Wat maakt dan dat Facebook geschikt is voor business?

 

Vertrouwen

Het scheppen van vertrouwen is de factor die het succes het meest ondersteunt en stuurt. Dat moet wel volledig door gevoerd worden in de contacten die er zijn met de klant. Als een accountmanager een ander verhaal vertelt dan op Facebook staat of helemaal niet weet dat er is gepost op Facebook, geeft geen vertrouwen bij de klant. Zorg dus dat de kanalen op elkaar zijn afgestemd.
Zorg ook dat je Facebook behandelt als Facebook.

  • Facebook is geen ander sociaal medium, Facebook en Twitter zijn niet hetzelfde, gebruik en mogelijkheden
  • Facebook heeft een algoritme waar je als marketeer zeker gebruik van kunt maken
  • Het kopen van een advertentie, zeer gericht, is zeker een goede mogelijkheid

 

Maak een Facebook Business Plan

Ga niet zo maar Facebook inzetten om het inzetten. Doe het wel met een strategie en doelstellingen die gehaald moeten worden. Laat Facebook ook een deel zijn van de totale marketing strategie en isoleer niet de Facebook strategie.
De doelstelling van Facebook kan niet de doelstelling zijn van de marketingstrategie, vaak wel ondersteunend. Werk daarom met duidelijke kpi’s waarom je Facebook inzet. Vaak wordt een sociaal medium aangegrepen met termen als engagement. Vraag jezelf af wat dat is engagement en welke kpi’s je dan wilt koppelen aan engagement en in dit geval Facebook.

Paar tips die kunnen helpen bij het Facebook business plan:

  • gebruik afbeeldingen
    – in een Facebook omgeving is het gebruik van afbeeldingen belangrijk, alleen tekst leidt niet tot succes
  • deel gadgets en leuke filmpjes en afbeeldingen
    – het fun element is wel een eigenschap van de gebruiker van Facebook
  • plaats de call to action er tussen door
    – zorg voor de business door mensen te sturen naar de omgeving waar wel business gegenereerd kan worden, dat is in de meeste gevallen de website
  • varieer in de berichten
    – varieer zakelijk gerichte berichten met fun elementen

Rode draad in alle elementen van het Facebook business plan is dat consistentie in alle kanalen als basis gesteld wordt en het krijgen van vertrouwen de inhoudelijkheid moet bepalen.

 

Conclusie

Facebook zal zich, net als alle andere sociale media, de komende jaren ontwikkelen. Dat betekent dat er nieuwe features bijkomen maar andere weer uitvallen. Wees allert.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.