Leestijd: ca. 5 minuten

Email, is het nu een goed middel om het contact met klanten te verbeteren, klanten te werven of content te delen? Het blijft een middel dat veel wordt ingezet en ondanks de hoeveelheid voor veel marketeers een relatief goedkoop middel met redelijk succes. Wat gaat er gebeuren als we de open rates met 10 tot 20% vergroten, ondanks welke open rate je nu hebt. Met dit uitgangspunt heb je niet meer aanmelders voor je email nodig maar meer mensen die iets met de mail doen. Dat is meer succes op een andere manier. Het is daarom zeer belangrijk om te kijken naar instrumenten en tips die je open rate verbeteren.

 

Gebruik korte kopregels

Kopregels met minder dag 10 woorden worden door gemiddeld 60% van de ontvangers geopend. De ontvanger is een mens en mensen hebben het gedrag om snel iets te scannen en op basis van het snelle scannen beslissen we of we verder gaan met lezen. Vergelijk ook offline goede sprekers, denk aan politici. Zij gebruiken vaak headlines (onze kopregels) met weinig woorden. Die blijven daardoor hangen en we gaan er als mens op reageren.
Datzelfde effect willen we ook bij email, dat de ontvanger gaat lezen of klikken.

 

Of toch lange kopregels

Als je toch de tekst kwijt moet omdat het niet korter kan, zoek dan naar kopregels met meer dan 70 karakters. Tussen 60 en 70 is voor de lezer te complex, dan is het niet lang en niet kort en hebben we problemen met het vertalen naar onze hersenen en het ondernemen van actie. Meer karakters leveren extra informatie, die kan relevantie aantonen voor je ontvangers van de email.
Kijk goed naar het gedrag van je ontvangers door lange en korte kopregels te testen. Kies dan voor een soort kopregel die het best aansluit, ga daarna niet teveel variëren. Tenzij je target groep die je mailt sterk verandert.

 

Wanneer een email versturen

Daar is niet eenduidig een antwoord op te geven. Wil je de conversie van een email vergroten zul je de email duidelijk moeten inpassen in de klantreis, op het juiste touchpoint, juiste moment en juiste relevante content.
In Amerika is recent onderzoek geweest dat uitwijst dat we in de ochtend een email het best lezen. Ga ik echter kijken naar ons gedrag dan zou ik me voor kunnen stellen dat in de avond rond 2000/2030 uur ook kan werken, B2B en B2C, uit het werk, gegeten, kinderen naar bed, DWDD is net afgelopen, we kijken journaal en lezen de mail.
Een proces als deze is natuurlijk ook aan het veranderen gezien onze snelle veranderingen met het kijken naar het televisiescherm en onze eigen regie van de programma’s. Tijdstip kan dus verschillen per doelgroep en per mail.
Dat geldt natuurlijk ook voor het lezen van de email via een mobiele device.
Wees je in elk geval bewust van de mail, doelgroep en moment waarop je verstuurt. Meet reacties en stuur bij daar waar nodig.

 

Persoonlijke benadering

Gebruiken van de naam van de ontvanger, een vraag waar de ontvanger mee zit of inspelen op een behoefte van de afnemer. Zodra de ontvanger zichzelf of zijn situatie herkent, is de mail relevanter en zal de ontvanger de mail als persoonlijk ervaren. Dat zorgt er voor dat de open rate groter wordt.

 

Zoek het contact regelmatig

Opeens een mail ontvangen van een onbekende afzender. Die open je niet snel. Wanneer de afzender met enige regelmaat voorbij komt merk je dat het contact met de afzender groter wordt en de ontvanger sneller zal gaan openen.
In ons leven is regelmaat voor het overgrote deel van de samenleving belangrijk. Daar moeten we als verzender op in spelen door ook een regelmaat in de verzending aan te brengen. Natuurlijk moet je van tijd tot tijd testen met het moment zoals we eerder hebben aangegeven, maar maak er geen roulette van, althans in de ogen van de ontvanger.

 

Mobiele email

Het mobiele device neemt een steeds belangrijkere rol in bij het lezen van email. Dat betekent dat we moeten nadenken over de layout en invulling van de email. Responsive is gericht op het aanpassen van de email aan het mobiele device. Adaptive is de mail aanpassen een het device, het gebruik en de ontvanger. De mail wordt aangepast in layout, toepassingen en content. Dat is mogelijk een stap te veel, zorg ervoor dat je email dan in elk geval responsive is.

Het zijn een aantal tips waar je wat mee kunt doen. Het blijft testen en experimenteren. Er is geen wet die bepaalt dat wanneer je ergens aan draait de rates omhoog gaan.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.