De term microlearning is zeker geen nieuwe term. Al sinds 2002 is het begrip al in gebruik, wordt erover geschreven (maar nauwelijks in Nederland), gaan conferenties erover en inmdiddels is het uitgegroeid tot een van de learning trends in 2009. En terecht, want traditioneel leren staat steeds meer onder druk en de huidige social media in combinatie met mobile toepassingen passen perfect bij dit leerconcept. Social media en mobile geven microlearning nou net de tools die het nodig heeft.

Ik heb al eerder aangegeven dat social media en mobile allerlei invloeden kunnen hebben en soms al hebben op opleiden en leren. Uitgangspunt daarbij was dat social media en mobile toepassingen een gegeven zijn en dat het interessant is, nu ze er toch zijn, om te kijken wat je ermee kunt doen in en rondleersituaties.

Met microlearning is de volgorde anders. Niet de social media en de mobile toepassingen zijn leidend, maar bedrijfseconomishe ontwikkelingen die vragen om oplossingen zoals microlearning.

Belang microlearning
In het verslag van de 4th International Microlearning 2008 Conference staan in de introductie twee belangrijke ontwikkelingen genoemd die pleiten voor de inzet van microlearning. De eerste is de noodzaak om steeds meer te leren, omdat we leven in een kenniseconomie en met voortdurende veranderingen te maken hebben. De tweede is de beperkte tijd om steeds meer te leren. We willen meer, maar we hebben er steeds minder tijd voor (over).

Belang social media en mobile
Microlearning kan helpen deze knelpunten op te lossen, want kleine leerstukjes of leeractiviteiten passen beter in strakke tijdschema’s en kunnen makkelijk worden aangepast aan de actuele leerbehoefte. Als je daar dan ook nog de meest geschikte media bij in kunt zetten, dan heb je een effectieve vorm van leren. En die media zijn er natuurlijk tegenwoordig volop. Met Twittertoepassingen, blogs, slideshares, podcasts, korte video’s en mobile apps kun je heel goed die microstukjes communiceren. Zie daar wederom het belang van deze media voor opleiden en leren.

Twee vragen en antwoorden
1. Is microlearning in staat alle traditionale leervormen te vervangen? Ik vind van niet. Ten eerste ligt bij microlearning de nadruk op kennis, terwijl er meer is dan alleen maar kennisoverdracht. Ten tweede blijkt uit veel onderzoeken dat de meerwaarde van face-to-face niet is uit te vlakken. De kracht van microlearning zit ‘m wat mij betreft vooral in de combinatie met andere leervormen.
2. Doen we eigenlijk al niet heel veel aan microlearning in combinatie met social media en mobile? In zekere zin wel. In veel media zie je allerlei kennisoverdracht, maar wat je nog niet ziet, is een soort just in time push of pull knowledge die microlearning nou juist zoveel meerwaarde moet opleveren.

Over de auteur

Peter is marketeer, adviseur en auteur. Hij werkt voor Vergouwen Overduin, een groot bureau voor vaardigheidstrainingen, coaching en advies. Hij is auteur van de boeken Wat is nu eigenlijk het probleem? en Je iPad als mobiel kantoor.

2 reacties

  1. Peter van Loevezijn

    Hoi Thomas,

    Terechte opmerking. Microlearning is absoluut niet zaligmakend, maar veel meer een aanvullend concept. Langdurige studie zoals jij zegt, is een vorm die hiermee niet verdwijnt of niet meer relevant zou zijn. Maar microlearning gaat een rol spelen. En wat wel interessant is, is de relatie tussen microlearning en social media en mobile. Er zij dus ontwikkelingen die de toegevoegde waarde social media en mobile aantonen voor opleiden en leren.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.