Leestijd: ca. 3 minuten

Begin oktober kwam Just-Eat prominent in het nieuws toen bleek dat er door een lek in het online betalingssysteem eten besteld kon worden voor enkele centen. Vooral studentenclubs hebben hier gretig gebruik van gemaakt, wat uiteindelijk opliep tot een schade voor Just-Eat van enkele tienduizenden euro’s. Naast dat dit lek al eerder bekendgemaakt is aan de directie van Just-Eat heeft dit geleid tot een boost van de naamsbekendheid van Just-Eat en traffic naar de website. De vraag is natuurlijk of het Just-Eat niet toevallig heel erg goed uitkwam dat dit in de media kwam. Bad publicity is ook reclame.

Alexa ranking Just-Eat

De commotie rondom Just-Eat heeft Jitse Groen, oprichter van Thuisbezorgd.nl, geïnspireerd om een actie te voeren ter viering van het negenjarige bestaan van zijn website. Op dinsdag 27 oktober hadden bezoekers van zijn website tussen 19.00u en 19.07u de mogelijkheid om gratis pizza’s ter waarde van EUR 15,00 te bestellen. Groen gaf zelf aan dat de servers de drukte naar de website aan zouden moeten kunnen. Echter was de website al zeker een half uur voor de actie niet bereikbaar, wellicht mede door de aandacht die radiostation 3FM eraan besteedde. Toch hebben er uiteindelijk nog duizenden bestellingen plaatsgevonden waarvoor door de consumenten niet betaald is. Ik kan concluderen dat de aandacht die deze viral via social media als Twitter en blogs zoals FOK heeft gekregen daarom gigantisch is te noemen. Vooral via Twitter kwam alleen Thuisbezorgd.nl er niet even goed van af, door veel #fail tweets, die suggereren dat de actie een flop is. Sommige “uitslovers” gingen zelfs zo ver in hun dank aan Thuisbezorgd.nl dat zij een foto van hun maaltijd maakten.

Duidelijk blijkt dat beide partijen erg inzetten op (online) naamsbekendheid via creatieve vormen van publiciteit. Persoonlijk vind ik het leuke ontwikkelingen, alleen is het kenmerk van de viral dat het relatief goedkoop dient te zijn. In beide gevallen maken de concepten op deze acties verlies, respectievelijk rond de EUR 30.000 voor Just-Eat en ongeveer EUR 200.000 voor Thuisbezorgd.nl. De beurt is nu weer aan Just-Eat om in het nieuws te verschijnen. Wat vinden jullie van deze ontwikkelingen? Zijn deze vormen van PR interessant of kan men dit budget effectiever inzetten via andere marketing kanalen?

Over de auteur

Sjef is social media strateeg. Hij is Commercieel Directeur en DGA bij DailyDialogues en is oprichter van Bijgespijkerd.

2 reacties

  1. Wilbur

    Waar ik aan moest denken bij het lezen van deze ‘case’ is een soortgelijke (offline) actie uit de ‘oude’ DM Marketingboeken.

    Een locale pizzaboer heeft in een locale krant een actiekaart meegezonden waarmee consumenten 6 maal tegen een forse korting een pizza konden aanschaffen. Waarom 6 maal is de gedachte. Dat heeft te maken dat de naam van de pizzaboer dan in het cognitieve geheugen van de consument geprent is. De consument weet waar hij/zij de beste pizza kan halen, weet deze te vinden, weet van welke kwaliteit deze pizza is, heeft al een voorkeursmaak opgebouwd enzovoort, so why change?

    Kortom mijn mening: Indien dit een op zich staande (verjaardags) actie is geweest van Thuisbezorgd.nl dan spreek ik van een niet geslaagde actie. Immers zijn er meer verliezers dan winnaars… Just Eat zou er goed aan doen om de genoemde social media in te zetten voor het verspreiden van actiecodes voor gedupeerde (en dit natuurlijk via inzet van online marketing tooling opvolgen…)

    Beantwoorden
  2. Leon Gerrits

    @Wilbur:

    Mooi hoe je de realiteit weet te koppelen aan de traditionele theorie. Ook een erg leuk idee wat je aanhaalt voor Just-Eat. Toevallig heb ik contact met Laurens Groenendijk, zal hem je idee eens voorleggen.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.