GoogleMet een aantal ontzettend populaire diensten zoals Google Adwords, Google Analytics en Google Website Optimizer is Google inmiddels een begrip geworden voor veel internet marketeers. Zoals ik een vorig artikel al aangaf bestaat er naast de support van Google zelf voor deze diensten inmiddels professionele ondersteuning vanuit het bedrijfsleven. Dit is iets wat Google stimuleert door de certificering van bureaus als erkenning voor de specifieke kennis en kwaliteit die deze bureaus in huis hebben.

Google biedt de mogelijkheid tot certificering voor de verschillende diensten maar hoewel er duidelijke richtlijnen zijn voor de certificatie bestaat er bij veel klanten onduidelijkheid over de betekenis en criteria van de verschillende certificaten.

Hier vind je een overzicht van de mogelijkheden voor Google Adwords, Google Analytics en Google Website Optimizer voor bedrijven en personen, gebaseerd op een overzicht wat eerder verschenen is op seomoz. Natuurlijk zijn deze certificaten bij de meeste van jullie al lang bekend, maar ook dan is het een handig overzicht wat misschien nog een keer van pas kan komen.

Google Adwords Qualified Individual
Dit is het meest voorkomende certificaat en wordt toegekend aan personen gespecialiseerd in Google Adwords, de advertentie dienst voor de populaire zoekmachine van google. Voor het behalen van het Google Adwords Qualified Individual moet aan een aantal voorwaarden worden voldaan, waaronder het besteden van minimaal € 1000.00 aan advertenties over een periode van 90 dagen en het behalen van een Google Adwords examen. Van de ruim 100 vragen die in 90 minuten beantwoord moeten worden moet minimaal 75 procent goed zijn. Zolang je bekend bent met Google Analytics en de lessen bestudeerd hebt zou het Adwords examen geen probleem moeten zijn.

Google Adwords Qualified Company
Vergelijkbaar met het individuele certificaat voor Google Adwords heeft een Adwords Qualified Company een aantal (tenminste 2) werknemers die het certificaat behaald hebben. Daarnaast is het minimaal bestede bedrag fors, afzonderlijk van land, waarbij het kan oplopen tot $ 100.000,00 voor 90 dagen in de Verenigde Staten. Dit hoge bedrag is dan ook voor veel bedrijven een struikelblok in het verkrijgen van de certificering.

Google Analytics Individual Qualification
Naast het Google Adwords Qualified Individual examen is er onlangs ook een Google Analytics Individual Qualification door Google geïntroduceerd. Dit is een (online) examen bestaande uit 70 vragen die binnen 90 minuten beantwoord moeten worden. Daarbij moet je minimaal 75% van de vragen goed beantwoord hebben.

Ter voorbereiding van het examen biedt Google Analytics hiervoor online documentatie en lessen in de Conversion University, een vrij simpele en handige manier om je Google Analytics kennis bij te houden of om een idee te krijgen van wat er allemaal mogelijk is met Google Analytics.

Google Analytics Authorised Consultant
In tegenstelling tot de hoeveelheid Adwords Qualified Individual en Company is het aantal officiële Google Analytics consultants veel lager. Mede door de strenge toelatingseisen en complexe voorschriften is het aantal bedrijven met de officiële GAAC status wereldwijd minder dan 100. Het grote verschil met de Adwords voorschriften is dat deze certificering niet tot stand komt door een examen, maar door een interview en diverse documenten die moeten aantonen dat je als bedrijf de benodigde expertise in huis hebt.

Zo moet je als bedrijf verschillende diensten aanbieden, zoals implementatie, configuratie, training en consulting van Google Analytics. Je moet minimaal 3 verschillende klanten hebben en kunnen aantonen hoe je deze bedrijven hebt geholpen op het gebied van Google Analytics. Google zal zelfs contact opnemen met deze bedrijven om de referenties te verifiëren. Ook moet je actief zijn binnen de blogosphere, moet je spreken op conferenties en white papers schrijven om je kennis te delen. Daarnaast moet het bedrijf minimaal twee medewerkers hebben die de Google Analytics Individual Qualification gehaald hebben.

Alsof het niet genoeg is, moet het bedrijf ook nog minimaal 1 afgevaardigde (op eigen kosten) naar de jaarlijkse bijeenkomst van Google Analytics Authorised Consultants in Mountain View sturen en per kwartaal de werkzaamheden en resultaten bij klanten uitgebreid rapporteren. Alles bij elkaar zijn de voorschriften en criteria slechts van toepassing bij een klein aantal bedrijven. Daardoor blijft overigens wel de waarde van de certificatie behouden. De voordelen van de Google Analytics certificatie zijn de toegang tot direct support van Google Analytics en referenties van Google zelf, alsmede het delen van kennis en ervaring met overige gecertificeerde bedrijven op een afgeschermd forum.

Google Website Optimizer Authorized Consultant
De certificering voor Google’s Website Optimizer is vergelijkbaar met de certificering voor Google Analytics. Ook hier moet je als een bedrijf een verzoek indienen met motivatie en aantonen dat je bij tenminste 3 klanten verantwoordelijk bent voor de optimalisatie. Je moet zelfs screenshots meesturen van de optimalisatie projecten. Minimaal 3 optimalisatie trajecten moeten worden uitgevoerd per kwartaal.

Ook voor Google Website Optimizer moet een bedrijf actief zijn op het internet, waarbij van bedrijven verwacht wordt dat ze bloggen, white papers uitbrengen en aanwezig zijn op seminars als spreker. Regelmatig worden in verschillende kantoren van Google trainingen gegeven over Website Optimizer, welke (op eigen kosten) moeten worden bijgewoond door medewerkers.

De voordelen van deze certificering zijn vergelijkbaar met de Google Analytics certificering. Het aantal bedrijven wereldwijd wat deze certificering heeft doorlopen is slechts 33, waarmee de exclusiviteit van dit certificaat wordt aangetoond.

Over de auteur

Coen Jacobs

Coen is een creatief web- ontwikkelaar die zich vooral richt op WordPress ontwikkeling. Diteza is reeds zijn tweede zelfstandige onderneming.

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.