Leestijd: ca. 5 minuten

Steeds meer bedrijven willen een eigen community starten. Daarbij lekker gemaakt door Starbucks en Dell schieten de initiatieven als paddenstoelen uit de grond. Co-creatie, crowdsourcing, hoe we het ook allemaal mogen noemen, graag betrekken we onze klanten bij nieuwe ontwikkelingen.

Het is natuurlijk de vraag of je dat allemaal zelf moet opbouwen. Maar ben je dat toch van plan dan heb je wellicht wat aan de drie tips die hieronder staan beschreven. Want een community bouwen is niet zo moeilijk. Succesvolle dialogen op die community. Dat is de uitdaging! Naar aanleiding van een vraag van een klant zette ik een aantal ‘opstart’ tips op een rijtje.

1. Doe onderzoek
Je wilt dat de website een succes wordt. Succes wordt mede bepaald door deelname van de doelgroep. Dan zul je je doelgroep ook moeten betrekken bij de ontwikkeling van de website. Denk daarbij aan interviews en enquetes. Gebruik ook je bestaande sociale netwerken om informatie in te winnen.

Uiteindelijk wil je de volgende vragen beantwoord hebben

  • Waar draait het bij je doelgroep om?
  • Wat willen zij?
  • Hoe zouden zij de site willen gebruiken?

2. Zorg dat je community uitnodigend is
Je community moet er wel uitzien als… een community. Dat is natuurlijk logisch. Maar is je community wel helemaal gericht op activatie? Zijn de titels wel uitnodigend genoeg? Prikkelt de content wel voldoende? Of leest iedereen argeloos over de kopjes heen en gaat weer verder met de orde van de dag?

  • Wil je dat mensen reageren en meedoen? Dan moet duidelijk zijn dat meedoen en reageren mogelijk is.  Zie als voorbeeld Alpe dhuzes. Zij hebben een aparte pagina voor deelnemers gemaakt.
  • Als je wilt dat mensen reageren moeten ze wel een profiel aan kunnen maken ( foto, interesses, werkzaam bij oa) en ze vanuit dat profiel mee kunnen doen aan discussies. Ik wil dan als bezoeker profielen kunnen bekijken, een gezicht willen zien, contacten willen leggen met ‘lotgenoten’ en discussies starten
  • Je zou ook kunnen overwegen om op Linkedin een dergelijke discussie te faciliteren. Op de website kun je dan de uitkomsten en inhoud kwijt, de discussies voer je op Linkedin. Voordeel: op Linkedin is iedereen al aangehaakt. Bedenk dat mensen slechts enkele communities of sociale netwerken top of mind hebben. Het is hard werken om een plaats te veroveren. Meeliften op een bestaande community is dan ook helemaal zo gek nog niet.
  • Wil je toch je website het centrum van discussie maken? Zorg dan dat je overal je bezoekers verleid tot inloggen en discussieren. Stimuleer ze om een discussie te beginnen en laat zien hoe makkelijk het is.
  • Help je community een handje. Ken je één of twee projecten die je kan plaatsen? Stimuleer deze projecten dan dat zij hun informatie beschikbaar stellen. Zo lijkt het alsof er spontaan initiatieven ontstaan. Er hierdoor ontstaan er nieuwe initiatieven, de drempel is weg.

3. Betrek je doelgroep… dag in dag uit

  • Onderzoek of je bij je doelgroepen enthousiastelingen zijn die willen bloggen. Hoe meer authentieke content, hoe liever.
  • Start zelf ook discussies.
  • Je community is in beginsel een eiland. Een heel mooi eiland, maar “het cruiseschip met passagiers” is nog niet aangekomen. Zorg er dus voor dat men je eiland weet te vinden. Gebruik hiervoor ook je andere communicatiekanalen.
  • Laat ook zien dat er activiteit is op ‘het eiland’. Zet de laatste opmerkingen die gemaakt zijn op de community duidelijk in beeld. Je homepage moet een druk marktplein worden waar iedereen ‘door elkaar loopt’. Bovendien: drukte trekt drukte aan.
  • Organiseer offline bijeenkomsten: de band wordt alleen maar sterker als mensen elkaar ook in het echt gaan ontmoeten

De bovenstaande tips zijn een samenvatting van een groter verhaal dat ik voor een klant adviseerde. Na afloop van de bijeenkomst gaf de klant aan dat zij het begrepen had: ” maar ik ben ik zowat dag en nacht mee bezig, als ik jou zo aanhoor”. Ik denk dat ze daar helemaal gelijk in heeft. Een community opstarten is keihard werken.

Over de auteur

Maurice is partner bij Online Dialogue en eigenaar van internetadviesbureau Nummer Negen. Online Dialogue is een consultancy bedrijf dat klantdialogen optimaliseert, met als doel het online rendement te maximaliseren.

4 reacties

  1. Rachel

    Leuk om te lezen waar jullie over schrijven! Ik wil graag toevoegen dat YouTube ook goed te gebruiken is voor promotie!

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.