Leestijd: ca. 3 minuten

LogoWorkshopWeb Vanavond heeft Sjef Kerkhofs een workshop Social Media gegeven bij Ymor. In een informele sfeer hebben wij als Ymor onze medewerkers bewust  laten worden van de impact van hun online activiteiten op het merk Ymor en hun vooral ook hun eigen loopbaan. Die translatie van onbewust naar bewust was voor Ymor erg belangrijk.

De sessie was geweldig inspirerend en heeft veel meer opgeleverd dan de kritiek die we kregen toen we het organiseerden. Graag wil ik alvast een aantal observaties met jullie delen.

Misschien handig om even een korte indruk van het bedrijf te geven; Ymor is een bedrijf gericht op de optimalisatie van de ICT Infrastructuur d.m.v het uitvoeren van monitoring, load & performance validatie en profiling van applicaties. Ymor is 70 man groot waarvan het grootste aantal man met bedrijfskundige of technische informatica achtergrond. Gemiddelde leeftijd 35 jaar.

De sessie begon met Maslow, een theorie die goed helpt om de vraag te beantwoorden; Wat is Social Media? Na deze introductie, waar nog niet heel veel response kwam, is LinkedIn aan bod gekomen en toen begon het!

  • Mensen die kritiek leveren helpen onbewust heel erg met het enthousiasmeren van de organisatie om Social networks in te gaan zetten. Deze kritiek stelt jou als bedrijf in staat om goede argumenten te vinden om met juiste doelen aan een Social Media traject te starten. Daarnaast waren de mensen die voor de sessie al lichte kritiek hadden wel aanwezig terwijl de workshop optioneel was! Leuk details!
  • Een persoonlijke aanpak in deze workshops helpt en maakt mensen enthousiast. Een aantal profielen zijn de revu gepasseerd en zorgde voor veel hilariteit. Misschien hadden we dit nog wel meer mogen doen 😉 Aangeven wat de do’s en don’t’s zijn van een LinkedIn profiel is leuk maar dit tijdens de workshop toetsen op profielen maakt het een hele interactieve sessie.
  • Een introducerende workshop invullen met een tool werkt als je met de tool begint waar het publiek ervaring mee heeft. LinkedIn werkt zeer goed. Dit is geen tool die gehyped is maar veel gebruikt en bewezen is. Na een tool als deze kun je kort de andere tools aanstippen, te diep hierop ingaan zorgt dat je de aandacht verliest. Ik hoef denk ik morgen niet te vragen wat een retweet is maar een LinkedIn status update wordt geen probleem.

Al met al zijn dit een aantal punten waarvan ik hoop dat anderen die kunnen gebruiken als zij ook van plan zijn om een dergelijk traject te starten. Wij zullen er in de komende maanden hard mee aan de slag gaan en ik zal proberen om jullie mee te nemen in dit proces via een aantal posts hier op Bijgespijkerd.

Stel vooral vragen als je ze hebt en als je hier ook ervaring mee hebt deel ze!

Over de auteur

Coen is eigenaar van Blue Factory Internet. Gespecialiseerd in onderhoud van websites (WordPress, Magento, SEO en webredactie).

4 reacties

  1. Sjef Kerkhofs

    Leuke post Coen, het was een interessante avond. Het is leuk om te zien (zoals je aangeeft) dat de meest kritische mensen juist tijdens zo’n workshop zorgen voor een kwalitatief hoge discussie, top! Goed ook om te zien dat mensen enthousiast worden.

    Beantwoorden
  2. vanmaanen

    @Coen @Sjef Leuke post. Inderdaad, als iedereen het eens is met elkaar dan is discussie niets aan 🙂

    Ik ben benieuwd naar de follow-up post(s) en welke lessons er voor zowel organisatie als voor de gever van de sessie uit voortkomt.

    Tip:Misschien een idee om een link naar jullie website toe te voegen, en/of korte toeliching over wat Ymor doet?

    :Marc

    Beantwoorden
  3. Coen Meerbeek

    @vanmaanen dank voor de reply. heb een korte stukje over Ymor toegevoegd, vooral om even een beeld te schetsen van de profielen die deelgenomen hebben aan de workshop.

    Ik ben zelf net zo benieuwd als jou denk ik 🙂 We gaan het zien! Eerste reacties vandaag op kantoor zeer positief.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.