Leestijd: ca. 5 minuten

Het is natuurlijk onmogelijk om als marketeer alles te weten en te kunnen. Wil je als online marketeer succesvol zijn dan moet je kiezen:

  • of je wordt een specialist
  • of je wordt een generalist

Een specialist verdiept zich volledig in 1 of een aantal skills en zorgt dat hij/zij daar de beste in is. Een generalist, en dat zijn de meesten onder ons, hebben de verantwoordelijkheid gekregen om de online marketing strategie in de onderneming verder uit te rollen. Dat het succesvol moet zijn spreekt voor zich.

 

Hoe ver ga je als online marketeer?

De generalistisch ingerichte online marketeer moet weten wat de essentie is van de skills die we beschrijven, moet een briefing aan een bureau kunnen geven of een specialist aansturen. Dan kan nog steeds de diepgang per organisatie, strategie of persoon wisselen.
Je kunt niet alles weten, de snelheid van het veranderen van de skills en de inhoudelijkheid van de skills is niet bij te houden. Mobile marketing bijvoorbeeld was enkele jaren geleden een duidelijke strategie gericht op de mobiele devices van die periode, de smartphone. Nu zijn er ook andere mobiele devices die een ander gedrag met zich mee brengen.

De vaardigheden en inzichten waar een online marketeer over moet beschikken zijn de volgende.

 

Data inzichten

Het gaat er niet om of we het hebben over Big Data of over Micro Data. De marketeer moet weten waar het over gaat:

  • welke klanten
  • hoeveel klanten
  • welke data en gegevens zitten klanten op te wachten op welk moment in de klantreis

Door samen te werken met een goede data analist is het mogelijk dusdanig inzichten te verkrijgen waardoor je als marketeer een stap voor bent op andere spelers in de markt.

 

Adverteren in sociale media

Het adverteren in sociale media is voor velen nog ver weg. Toch is kennis en inzicht in de mogelijkheden belangrijk. De mogelijkheden om te adverteren zijn groot maar ook het aantal criteria waarop je selecties kunt maken geeft je veel mogelijkheden.

 

Inzetten van email marketing

Eigenlijk zijn we gegroeid met de inzet van email als een soort massamedium. Selecteer een bestand en mail hen een bericht of een nieuwsbrief. Dan praten we over waste en weinig effect. Maar de kosten zijn ook laag. Mogelijk zijn we zelf de veroorzaker van email zien als “spam” door de ontvanger.
Email is goed te gebruiken in specifiek geselecteerde groepen met een specifieke boodschap. Zogenaamde niche benadering is de sleutel tot succes. De mogelijkheden van email moeten dan wel bekend zijn.

 

Zoekmachinemarketing

Bij zoekmachinemarketing moet de online marketeer enerzijds inzicht hebben in de SEO en SEA aspecten. Deze technieken vormen de basis. De tweede component die er onlosmakelijk mee verbonden is, is het leveren van de juiste en relevante content en het inrichten van de content op websites of andere omgevingen.

 

Gebruik de mogelijkheden die er zijn zelf ook

Het verder ontwikkelen van skills en vaardigheden heeft ook te maken met de eigen initiatieven en experimenten.
Tools die je kunnen helpen zijn onder andere Hootsuite, Twitter analytics, Facebook insights, Canva en Buffer.
Vergaar ook kennis en inzichten via platforms als digital marketing platforms en email marketing platforms.

 

Social media

Social media is een containerbegrip. Het gaat er om dat je de meest door de klant gebruikte sociale media kent en kunt gebruiken. Zorg voor een focus op die media en die inzet waarvan je verwacht dat je het meest succes kunt krijgen.

 

Contentmarketing

Contentmarketing komt niet alleen voort uit de online ontwikkelingen. Het is wel zo dat de inhoud van een boodschap of de inhoud die je geeft het onderscheid maakt of een klant wel of niet je gaat afnemen.
Contentmarketing is alleen succesvol in relatie met de andere skills. Email, social media en andere media zonder relevante content geven niet het gewenste resultaat.

 

Mobile marketing

De marketingvorm die het meest verandert en groeit is wel mobiele marketing. Het aantal devices maar ook het aantal soorten devices neemt steeds meer toe. Het gedrag van de mens met een mobiele device verandert snel en zal ook de komende jaren alleen maar blijven veranderen. Nieuwe mobiele technische eigenschappen in devices maar ook de ontwikkeling van grotere en kleinere tablets zorgt ervoor dat ons gedrag blijft veranderen.

 

Viral marketing

Gebruik maken van de eigen achterban en netwerk, al dan niet fans of superpromotors genoemd, blijft een belangrijk instrument. Het is niet te sturen maar wel te stimuleren.

 

Maak je content visueel

Gebruik naast tekst ook afbeeldingen en bewegend beeld. Het effect en de engagement zullen sterk stijgen.

Het is onmogelijk om alles te kennen en kunnen. Inzicht in deze skills is wel belangrijk.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.