Leestijd: ca. 3 minuten

In het eerste deel van dit tweeluik over merkconsistentie is het model voor merkconsistentie onder de loep genomen.

awareness

In deel 2 gaan we een aantal elementen noemen die de merkconsistentie in de verschillende stappen kunnen versterken.

 

Merk en online

Online zijn de mensen vaak in een snellere mindset. We clicken, zappen, browsen en grazen tijdens onze online activiteiten. Het merk speelt daar een rol in. De kracht van de boodschap zit hem in de communicatie.

  • zorg voor de zogenaamde gain-loyaliteit door de klant te geven wat hij graag wil krijgen
  • zorg voor een goede online reputatie door anderen te laten vertellen dat ze tevreden zijn

 

Ken je klant en publiek

Om de elementen van het model voor merkconsistentie in te kunnen vullen is het kennen van je klant wel een vereiste.

  • ontwikkel een strategie om naar je klant te luisteren
  • onderzoek wanneer je meeste klanten online zijn
  • welke keywoorden worden door je klanten gebruikt
  • maak een overzicht waar alle data van de klant samen gevoegd zijn

Het kennen van je klant is een basiscompetentie voor elke marketeer. Op het moment dat je de klant goed kent kun je inspelen op elke stap in het model:

  • je weet waar de klant is om de awareness te vergroten
  • de klant kennen is weten waar je je kunt onderscheiden
  • en wat de toegevoegde waarde voor de klant is
  • ook wat het niveau voor tevredenheid is
  • en hoe je de klant kunt binden als mens

Zorg dat je er als merk bent

De klant doorloopt een langer of korter traject om klant te worden en klant te blijven. In die customer journey zitten veel stappen en touchpoints waar je als marketeer iets mee kunt. Om in de 5 stappen de klant te bereiken, te raken, binden en boeien kun je gebruik maken van de volgende aspecten.

  • laat de expertise van jezelf zien
  • geef aan welk probleem het product/dienst/merk kan oplossen voor de klant (denk aan de pain en gain)
  • vraag je klanten waarom ze wel of niet tevreden zijn, wat ze willen en hoe ze dat willen
  • blijf actief door op meerdere plekken en meerdere momenten te publiceren en communiceren
  • relevante content in de gehele customer journey
  • de associatie in het denken van de klant over het merk ligt in de gehele customer journey, de associatie hangt af van jezelf
  • social media kunnen een bron van verspreiding van het merk zijn door anderen de waarden te laten vertellen
  • zorg voor een consistente manier van communiceren in alle touchpoints (offline en online) van de customer journey
  • ook de verpakking draagt bij aan het vergroten van de merkconsistentie

Met deze tips en handvatten in deze twee delen kun je de merkconsistentie vergroten en daadwerkelijk stappen zetten en vooruitgang boeken.

Over de auteur

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.